Suiker work out in Corona-tijden

Geen kristalsuiker meer in huis? Maar wel nog een voorraad suikerklontjes?
Doe dan de suiker work out voor je armspieren.

Hamer, Instrument, Nagel, Hamer, Hamer
Zin in een work out voor de armspieren?

Neem dan 100 gram suikerklontjes om 100 gram gewone suiker te vervangen.


Steek de klontjes in een plastic zak en leg de zak buiten op een steen.


Ga de klontjes te lijf met een hamer.


Om een zeer fijn eindproduct te bekomen, maal je de stukgeslagen klontjes nog eens in de blender!

Alternatieven voor suiker in gebak

Het laatste pak kristalsuiker is op en je wil een cake bakken? Je hebt een aantal opties om suiker te vervangen.

Suikersoorten in de vorm van kristallen of poeder

Heb je bijvoorbeeld geen witte kristalsuiker meer, gebruik dan bruine suiker of kandijsuiker.

Ook bloemsuiker is een goede vervanger.

Gekleurde suikersoorten zullen uiteraard een invloed hebben op de kleur van je gebak!

Ook suikerklontjes komen in aanmerking!

Zoetstof

Je kan suiker vervangen door een zoetstof. Raadpleeg de verpakking om te weten door hoeveel zoetstof je de suiker kan vervangen.  Als de hoeveelheid zoetstof te klein is heb je wel te weinig massa waardoor de gebak kleiner blijft.

Goede bakresultaten heb ik met:

  • Sugarly van Canderel (100 g suiker = 50 gram Sugarly) 
  • Tagatesse van Damhert (100 g suiker = 50 gram Tagatesse)

Stroop

Esdoornsiroop of agevesiroop: gebruik 3/4 van de hoeveelheid suiker die je anders zou gebruiken.

Rijststroop: gebruik evenveel rijststroop als suiker

Fruit

Vervang een deel van de suiker door geprakte banaan. Meestal gebruik ik de helft suiker en de helft banaan. Heb ik 200 gram suiker nodig in een recept, dan prak ik 1 banaan en voeg 100 gram suiker toe. Dit mengsel gebruik ik dan in mijn gebak.

Je kan ook appelmoes gebruiken om suiker te vervangen. Vervang zeker niet de volledige hoeveelheid suiker door appelmoes anders dreigt het geheel te papperig te worden. Een goede maat is hier ook om de helft van de suiker te vervangen door appelmoes.

1 geprakte banaan vervangt 100 gram suiker

Honing

Honing kan ook, maar denk eraan dat je de waardevolle enzymen in de honing stuk maakt door verhitting. Je vervangt de suiker in het recept door dezelfde hoeveelheid honing.

Staat er nog een pot “versuikerde” honing (= honing waarin zich kristallen gevormd hebben) in je kast. Gebruik deze honing dan in je gebak. Om de kristallen te vewijderen laat je de honing zachtjes opwarmen. Op die manier lossen de kristallen op.

Ook honing die donker van kleur geworden is, kan je nog prima gebruiken in baksels.

Appelcake zonder appels

Je wil de appelcake uit een vorig blogbericht maken, maar je hebt geen appels in huis?

Kijk eerst en vooral eens achteraan in je koelkast of voorraadkast of er nergens een “verrimpeld” exemplaar achtergebleven is. Dat komt nu goed van pas!

Is je volledige voorraad appels uitgeput? Dan kan je verse appels vervangen door:

  • Appelmoes uit een blik of pot
  • Abrikozenmoes uit blik of pot
  • Verse peren
  • Peren in blik
  • Stukjes ananas of abrikozen/perziken uit een blik
  • Enkele eetlepels confituur

Enkele tips voor een goed bakresultaat:

  • Gebruik je fruit uit blik? Laat dit dan eerst goed uitlekken vooraleer je het op het deeg legt.
  • De werkwijze voor de cake blijft dezelfde: nadat je de helft van het deeg in de bakvorm gegoten hebt, beleg je met “fruit” naar keuze. Nadien overgiet je met de rest van het deeg.

Invloed van frisdrank op lichaamsgewicht

Scenario 1

Een gezond voedingspatroon: je eet en beweegt net genoeg om op gewicht te blijven.

Dan zal je een stabiel gewicht hebben.

Scenario 2

Een gezond voedingspatroon met elke dag een blikje frisdrank.

Je drinkt elke dag een blikje frisdrank. Verder verander je niets aan je eetgewoonten of beweeggewoonten.

Dan zal je een gewichtstoename van 7,25 kilo per jaar hebben.

Scenario 3

Een gezond voedingspatroon met elke dag een blikje frisdrank en extra beweging.

Om het drinken van de frisdrank te compenseren besluit je meer te bewegen.

Om een gewichtstoename van 7,25 kilo per jaar te vermijden zal je elke dag extra moeten bewegen. Je kan dan vb. ½ uur wandelen aan een tempo van 5 km/uur om het blikje frisdrank te verbranden.

Voedselallergie of voedselintolerantie – deel 2

Voedselintolerantie

Enkele weken legde ik uit wat een voedselallergie is. In deze post kom je te weten wat een voedselintolerantie is.

Bij een intolerantie spreekt men niet van allergenen, want er is geen allergische reactie. Hier zijn het bepaalde prikkels of ‘triggers’ die klachten uitlokken.

De oorzaak ligt bij een tekort aan een bepaald enzym (nodig om eten te verteren) of aan een bepaalde stof in de voeding waar het lichaam niet goed op reageert. De reactie bij een intolerantie is veel milder dan bij een allergie. Je zal bij een intolerantie nooit te maken krijgen met een anafylactische shock (die levensbedreigend kan zijn). Klachten bij een voedselintolerantie zijn vooral misselijkheid en overgeven, buikpijn, diarree of constipatie.

Lactose-intolerantie is een voorbeeld van een intolerantie veroorzaakt door een tekort aan een enzym. Wie lactose-intolerant is, kan moeilijk melkproducten verteren. Het lichaam maakt immers te weinig (of geen) lactase aan. Dit enzym hebben we nodig voor de vertering van lactose.

Lactose (of melksuiker) bestaat uit 2 suikermoleculen die aan mekaar vasthangen: galactose en glucose. In de dunne darm moeten die twee suikermoleculen gesplitst worden om opgenomen te kunnen worden door de dunne darm. Heb je een tekort aan het enzym lactase dan kan de lactose niet gesplitst worden en komt de lactose onverteerd in de dikke darm terecht.Hierdoor krijg je klachten als winderigheid, diarree en buikpijn.

Voor intolerantie bestaat er geen officieel erkende test. Bepaalde labo’s bieden hiervoor wel een (vaak dure)  test aan, de zogenaamde IG G-test. Indien een persoon positief test op een IG G4-test betekent dit enkel dat de persoon reeds in contact is geweest met een bepaalde stof en dat het lichaam de stof herkend heeft als lichaamsvreemd. IG G4 bevindt zich steeds in het bloed als normale reactie van het immuunsysteem en het bewijst enkel dat het lichaam reeds in contact is geweest met bepaalde lichaamsvreemde stoffen.

Deze test is niet zonder gevaar. Sommige mensen beslissen op basis van deze test allerlei voedingsmiddelen te schrappen. Op den duur krijgen ze een eenzijdig eetpatroon met voedingstekorten. Bovendien ontstaat de angst om bepaalde producten te eten “omdat het zo in de test stond”.

Hoe kan je dan wel te weten komen of je intolerant bent voor bepaalde voeding? Door een diëtist te raadplegen die gespecialiseerd is in allergieën en intoleranties. Na een uitgebreid onderzoek van je klachten (anamnese) zal je diëtist je begeleiden om te achterhalen of bepaalde voedingsmiddelen klachten veroorzaken. Door deze professionele begeleiding vermijd je het risico op een verkeerde diagnose door een IG G4-test. Indien je bepaalde voedingsmiddelen toch dient te vermijden kan je rekenen op professionele begeleiding. De diëtist zal erover waken dat je geen voedingstekorten oploopt.