Alles kool en ei?

Chinese kool is zoals de naam het zegt een koolsoort van Aziatische afkomst. In tegenstelling tot de Europese koolsoorten (vb. broccoli en bloemkool) hebben de Aziatische kolen een mildere smaak. Chinese kool heeft zelfs een zoete smaak.

Deze groente is een allrounder in de keuken: je kan ze zowel rauw als gekookt eten. Het is een prima groente om aan een wokgerecht toe te voegen. De bladeren kan je gebruiken als verpakking voor andere ingrediënten, zoals gehakt.

In dit recept combineerde ik de kool met tomaat en mosterd.

Blij op vrijdag

Blij op vrijdag!

Als diëtiste zijn we aangesloten bij een eerstelijnszone. Die groepeert alle zorgaanbieders in een bepaalde regio.
Vandaag ontving ik via deze eerstelijnszone 2 gestikte mondmaskers.
Wat word ik daar blij van! Iemand heeft dat gemaakt en rondgebracht.
Dank je onbekende maker!

Ontbijtcoupe met banaan

Recept 4: banaan met skyr en chocolade

Een zalig weekendontbijt in de tuin? Maak dan eens een extraatje bij je boterham. Ik maakte een ontbijtcoupe met banaan, skyr en chocolade.

Dit gerechtje is door de combinatie van fruit en eiwitten een gezonde aanvulling bij het ontbijt.

Wees creatief! Je kan de banaan ook vervangen door andere fruitsoorten. Aardbeien en chocolade vormen ook een een geslaagde combinatie!

Maak je deze ontbijtcoupe tijdens de week en heb je minder tijd? Dan kan je een deel van het recept voorbereiden. Je kan de chocolade de avond ervoor smelten en de skyr er alvast doorroeren.

Deze combinatie doet het ook goed als vieruurtje.

Het recept van dat lekkers vind je hier.

Heropening praktijk

Vanaf 11 mei start ik opnieuw na de verplichte Corona-sluiting. Nu meer dan ooit moeten we inzetten op preventie. Tijdens de Corona-crisis is immers gebleken dat preventie loont.

Mensen begeleiden naar een gezonde levensstijl blijft mijn passie. Ik geef professioneel advies op al je vragen over voeding. Mijn slogan blijft: ”Eten zonder zorgen”.

Heb je vragen over je voeding en zit je daardoor niet goed in je vel? Twijfel niet en vraag raad aan je voedingsprofessional.

Alle consultaties in mijn praktijk zullen in volstrekt veilige omstandigheden doorgaan. Hiervoor heb ik een volledig veiligheidsprotocol uitgewerkt.

Duo van kokos en banaan

Recept 3: Bananenbrood met kokos

Dit luchtig bananenbrood heeft extra bite door toevoeging van pitten en kokosschilfers.

Het recept levert 8 tot 10 porties op. Je hebt dus meteen ontbijt voor een paar dagen. Een sneetje bananenbrood is ook lekker als tussendoortje.

Dien een plakje bananenbrood op met vers fruit en een zuivelproduct (yoghurt, glaasje melk, skyr, …)

Het recept van het bananenbrood vind je hier.

Communiceren tijdens Corona

In settings waarbij de anderhalvemeter-regel niet kan nageleefd worden is het dragen van een mondmasker een oplossing om de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan. Uiteraard is het masker slechts een aanvulling op de andere hygiënemaatregelen zoals veelvuldig handen wassen. Het dragen van een mondmasker vraagt enige aanpassing om verstaanbaar te communiceren. In het volgende artikel vind je enkele tips om je daarbij te helpen.

Zorg ervoor dat je voldoende oogcontact maakt

Door het mondmasker kan je gesprekspartner je mond niet zien. Hierdoor valt de helft van je gelaatsuitdrukking weg.

Het wordt dus belangrijk om met je ogen en je wenkbrauwen te “spreken”. Je kan fronsen, glimlachen of je wenkbrauwen optrekken.

Maak gebruik van non-verbale communicatie

Zet je boodschap extra in de verf door gebruik te maken van ondersteunende handgebaren en hoofdbewegingen.

Vermijd zoveel mogelijk storende omgevingsgeluiden

Zoek een omgeving waar je zo weinig mogelijk last hebt van achtergrondgeluid.

Articuleer duidelijk en traag

Pas je spreektempo aan en tracht langzamer te spreken. Begin niet te roepen, maar articuleer duidelijk. Je mag hierin zelfs wat overdrijven.

Heeft je gesprekspartner je niet begrepen? Herhaal je zin dan woordelijk met meer articulatie. Je boodschap herformuleren leidt tot verwarring.

Roep niet en toon begrip

Roepen is uitputtend voor je stem. Indien je gesprekspartner je niet begrijpt kan je enkel geduldig herhalen.

Blijf kalm, zelfs indien je alles verschillende keren moet herhalen.

Toon begrip voor mensen met gehoorproblemen.

Gebruik eventueel een transparant mondmasker

Communiceer je met mensen die slechthorend of doof zijn dan is een mondmasker met een plastic venster een oplossing.

Je vindt een patroon voor dergelijk mondmasker op de site van Maak je Mondmasker.


Lijnzaad: leverancier van Omega 3

De havermoutpannenkoekjes met banaan uit het recept “Banaan met pit” krijgen extra crunch door zaden toe te voegen. Deze zaden dienen niet zomaar voor de versiering. Zaden zijn een bron van gezonde vetten, mineralen, vitaminen en antioxidanten.

Lijnzaad

Een vaak gebruikt zaad is lijnzaad. Het heeft een notenaroma en je kan het gemakkelijk toevoegen aan allerlei bereidingen. Lijnzaad is bovendien de belangrijkste plantaardige bron van Omega 3. In deze post gaan we wat dieper in op de voordelen van Omega 3.

Nog een voordeel van lijnzaad: per 100 gram bevat het 33 gram voedingsvezels!

Omega 3

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Ze behoren tot de onverzadigde vetten = gezonde vetten. De bekendste vertegenwoordigers van deze groep vetten zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). 

De onverzadigde vetzuren zijn gezonde vetten.

Een ezelsbruggetje om het verschil onverzadigd/verzadigd te onthouden:

  • Onverzadigde vetten zijn OK
  • Verzadigde vetten zijn Verkeerd.

ALA vind je in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. ALA is bovendien een essentieel vetzuur. Dit betekent dat je lichaam het niet zelf kan maken. Je bent dus volledig afhankelijk van je voeding om dit vetzuur binnen te krijgen.

Schematische weergave van ALA

EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren.

Dierlijke bronnen van Omega 3 vind je vooral in vette vis. Er zijn ook visoliecapsules op de markt voor mensen die weinig Omega 3 vetten uit hun voeding halen. Begin niet zomaar te experimenteren met voedingssupplementen. Een evenwichtige voeding volstaat voor de meeste mensen.

Enkele functies van Omega 3

Omega 3 zorgt voor de opbouw van onze celmembranen.

De membranen zijn de poortwachters van de cel.

Deze celmembranen leggen een beschermende laag rond onze cellen.

Ze selecteren welke stoffen onze cel binnen mogen en welke niet.

Omega 3 helpt ook bij de productie van bepaalde hormonen. Hormonen afgeleid van Omega 3 reguleren de bloedstolling, houden de slagaderwanden soepel en houden ontstekingsprocessen onder controle.

Deze hormonen hebben een invloed op het cholesterolgehalte waardoor ze een rol spelen in de preventie van hart- en vaatziekten. Ze helpen bij de preventie van hartaanvallen en beroertes. Doordat ze soepele slagaderwanden bevorderen, blijft het hart regelmatig pompen waardoor het risico op hartritmestoornissen afneemt.

Banaan met pit

Recept 2: Havermoutpannenkoeken met banaan

Ook dit ontbijt is snel gefixt. Je kan het deeg de avond voordien maken. Plaats het mengsel dan wel in de koelkast.

Je kan zelfs de avond voordien aan het bakken slaan en ’s morgens de pannenkoekjes even opwarmen in de microgolf.

Het recept levert 14 pannenkoekjes op. Je hebt dus meteen ontbijt voor een paar dagen. De pannenkoekjes zijn ook een lekker als vieruurtje.

De havermoutpannenkoekjes krijgen extra crunch door zaden (sesamzaad, lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitten) toe te voegen. Lijnzaad heeft belangrijke gezondheidsvoordelen door de aanwezigheid van Omega 3. Over de voordelen van lijnzaad en Omega 3 schreef ik een andere post.

Om je ontbijt compleet te maken, dien je de pannenkoekjes op met vers fruit en een portie Griekse yoghurt of skyr.

Het recept van de pannenkoekjes vind je hier.