Hoe plan je een gezonde levensstijl?

Wil ik iets veranderen?

Waarom wil ik iets veranderen?

Zowel bij de start van een nieuw bedrijf als van een nieuwe levensstijl is het een goed idee om je af te vragen: “Waarom wil ik dit? Waarom wil ik met iets nieuws beginnen? Waarom wil ik mijn levensstijl veranderen?”.

Kies bewust om te veranderen. Start niet met een volledig nieuwe levensstijl omdat je buur of een collega dat ook doet. Je weet immers niet of deze levensstijl ook geschikt is voor jou. Ieder mens is uniek. Iedereen heeft zijn eigen levensstijl.

Om gepersonaliseerd advies te krijgen en om verkeerde investeringen en teleurstellingen te vermijden is het goed om raad te vragen aan iemand met kennis van zaken. In de bedrijfswereld kan je raad vragen aan een bankier of een accountant.

Voor vragen over je levensstijl kan je terecht bij een medisch geschoolde hulpverlener zoals een arts, diëtist. Deze hulpverleners werken samen. Zij zullen je vragen beantwoorden en je helpen om een keuze te maken die volledig op jou afgestemd is. Je wil immers graag persoonlijk advies zodat je investering rendeert.

Door vragen te stellen aan jezelf en aan anderen kom je uiteindelijk tot een plan waardoor je een duidelijk beeld krijgt van wat je wil bereiken. Tijdens het plannen denk je na over mogelijke hinderpalen bij de uitvoering van je plan. Doordat je op lange termijn denkt, laat je je niet uit het lood slaan door kleine tegenslagen.

Heb jij een plan?

Genoeg gedroomd: ik begin eraan!

Je wil graag een verandering aan je levenstijl want je bent het echt beu dat de kilo’ s steeds terugkomen. Je kan genoeg redenen verzinnen om alles bij het oude te laten. Kan je ook redenen bedenken waarom je wel iets zou veranderen?

Ik heb niets te verliezen, hoogstens een paar kilo’s

Als ik geen actie onderneem zal er niets veranderen.
Met andere woorden: als ik gewoon doe zoals ik altijd deed, zal er niets veranderen. Die extra kilo’s zullen niet zomaar verdwijnen. Alleen sneeuw verdwijnt door de zon.

Ik ben het beu om gefrustreerd in het pashokje te staan

Ik heb de laatste jaren vaak een grotere kledingmaat gekocht. Daar is niets mis mee, want er is genoeg keuze in grotere kledingmaten.
Maar er hangt nog zoveel leuke kledij in mijn kast, waar ik net niet niet meer in pas. Als ik mijn levensstijl aanpas, kan ik shoppen in mijn eigen kleerkast in plaats van steeds een grotere kledingmaat te kopen.

Ik sta er niet alleen voor

Ik laat me bij mijn nieuwe levensstijl begeleiden door een professionele trainer. De diëtist heeft een uitgebreide productkennis en weet steeds producten te vinden die bij mij in de smaak vallen. Deze voedingsprofessional beantwoordt al mijn vragen. Ik krijg recepten, maandmenu’s en tips mee. Hierdoor doe ik telkens nieuwe inspiratie op.
De diëtist heeft ervaring met gewichtsverlies en kan me steunen en motiveren.

Ik kan samen met mijn gezin eten

Bij vorige dieetpogingen schrapte ik brood, pasta en frietjes. Na enkele maanden was ik dat kotsbeu. Als ik alleen at dan lukte dat nog wel, maar als ik met het gezin at, zat ik verlekkerd te kijken naar de aardappen op hun bord. Na het eten voelde ik me niet voldaan. Ik had nochtans veel groenten gegeten.

Nu mag ik alles eten, want mijn diëtiste heeft me uitgelegd dat het zinloos is om bepaalde voedingsmiddelen te schrappen.

Wat heb jij te verliezen?

Zondag bakdag

Resultaat van een dagje bakken: meer dan 6 kilo brood in alle maten en smaken.
Links: zuurdesembroodjes op basis van spelt, teff, tarwe en diverse zaden.
Bovenaan rechts: gistbrood (suikerbrood en rozijnenbrood).
Onderaan rechts: zuurdesembroden groot formaat.

Nadat alles afgekoeld is gaat deze mooie voorraad de diepvries in. Ik ben weer voor een tijdje zoet!

Dromen of doen?

Ergens in het jaar 2019 of 2020 en zeker bij het begin van 2021 had je het idee om gezonder te gaan leven, maar liefst van al speelde je ook wat extra kilo’s kwijt.
Een nieuwe levensstijl met een lager gewicht, dat klinkt mooi. Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe maak je de overgang van droom naar daad?

Je hebt al wat nagedacht en ziet toch nog enkele bezwaren. Herken je sommige van deze uitspraken?

  • Ik start volgende week, want nu heb ik nog van alles in huis. Stel dat ik op dieet ga dan zal ik dat niet meer kunnen eten. Zonde van het geld.
  • Momenteel is het erg druk op het werk. Misschien beter wachten tot na de zomer dan kan ik ineens iets doen aan de extra kilo’s die altijd blijven plakken na de vakantie.
  • Ik ben niet overtuigd dat het mij deze keer wel zal lukken. Met die repen en shakes was ik spectaculair afgevallen vorige zomer, maar na de zomer woog ik zelfs meer dan voor de start van dat dieet.
  • Ik heb een gezin en ik heb geen zin om voor mij apart te koken.

Alle bovenstaande uitspraken zijn voorbeelden van uitstelgedrag.

Je kan wachten tot je op een dag het geschikte recept vindt voor een gezonde levensstijl. En hopen dat de kilo’s ondertussen vanzelf verdwijnen.
Om het met een spreekwoord te zeggen: Je kan wachten tot je een ons weegt.
Je wacht en wacht en wacht …

Waarop wacht jij
om te beginnen?

Alles start met een plan!

Een gezonde levensstijl met een gezond gewicht is als een bedrijf uitbouwen: je start met een plan. Je start pas op het ogenblik dat je echt zeker weet wat je wil gaan doen. Als je nog twijfelt tussen een groentenwinkel openen of een schoenenwinkel starten is het misschien een goed idee om er nog even over na te denken en de voor- en nadelen eens op papier te zetten.

Een plan zorgt ervoor dat je een duidelijker beeld krijgt van wat je wil bereiken. Je denkt na over mogelijke hinderpalen bij de uitvoering van je plan. Doordat je op lange termijn denkt, laat je je niet uit het lood slaan door kleine tegenslagen.

In de volgende blogs ga ik dieper in op een mogelijk plan en de hinderpalen voor een gezonde levensstijl. We zullen zien dat er veel overeenkomsten bestaan tussen een succesvol bedrijfsplan en een plan voor een gezonde levensstijl.

Over goede voornemens en wonderen

Laurens Hubau op de top van de Kilimanjaro

Een nieuw jaar is de start van veel goede voornemens. Bij veel mensen betekent de start van een nieuw jaar ook de start van een nieuw dieet. Aangespoord door (commerciële) succesverhalen in de media  gaat men op zoek naar een geschikt “dieet”.

Het dieetkeuzemenu heeft meer nummers dan de kaart van een Chinees restaurant. Alle gerechten beloven gegarandeerd een spectaculair gewichtsverlies.

Kies uit onder andere:  het bloedgroependieet, het tien dagen dieet, het pastadieet, het proteïnedieet met shakes of repen, het ketodieet, fruitdiëten (bananendieet, ananasdieet) of groentediëten (kooldieet, soepdieet). Of honderden andere diëten.

Het goede nieuws is dat al deze diëten werken. Je verliest er immers gewicht mee. Door elk van deze diëten ga je drastisch minder eten. Je bent voortdurend gefocust op de aanbevelingen van het dieet en de kilo’s vliegen eraf.

Grote vreugde als het einddoel bereikt is: “Ik ben x kilo afgevallen”. Geen dure poeders of shakes meer, maar dagelijkse kost. Opnieuw brood, aardappelen en pasta op het menu. Eindelijk weer gewoon eten. Gedaan met het hongergevoel en de constante controle.

In de praktijk betekent het einde van het dieet vaak het begin van een forse gewichtstoename. Dit is het logische gevolg van allerlei processen in je lichaam. Ik kom op deze procesen terug in een latere blog.

Wil je gewicht verliezen wees dan realistisch. Stel jezelf dan de vraag: “Hoeveel tijd heeft het mij gekost om die extra kilo’s erbij te krijgen?”

Stel je bent gedurende 5 jaar elk jaar 4 kg toegenomen in gewicht. Na 5 jaar heb je dus 20 kg extra verzameld.
Is het realistisch om te verwachten dat deze 20 kg op 5 maand zullen verdwijnen?

Nochtans beloven sommige diëten een gewichtsverlies van 14 kg in 24 dagen!

Wil je blijvend van de overtollige kilo’s af dan zal je het anders moeten aanpakken. Met een plan dat werkt. En dat is alvast geen dieet.

Wat wel werkt, daarover lees je in een andere blog.

Ovenschotel Parmentier met witloof en koolrabi

De inspiratie voor dit recept vond ik in een maaltijdbox van een grootwarenhuis. Ik heb het recept aangepast zodat het meer groenten en minder verzadigde vetten bevatte. Het resultaat is een stevige winterse schotel.

Ideaal om tijdens het weekend volledig voor te bereiden. Je steekt de schotel de dag nadien enkel nog in de oven. Reken dan wel 10 minuutjes extra oventijd.

Het aangepaste recept vind je je hier.