Weerstand en weerstand

Voedingstekort en dieet

Voor wie graag wat gewicht verliest roept het woord “dieet” vaak afkeer en weerstand op. Het betekent immers meestal: “je mag dit niet eten” of “je moet drastisch minder eten”. En dat lukt vooral tijdens de duur van het dieet.

Gelukkig duren drastische diëten meestal niet lang, want ondertussen loop je de kans op voedingstekorten. Eet je geen brood of fruit? Dan schrap je een belangrijke bron van vezels, vitaminen en mineralen. Op lange termijn heeft dit gevolgen, onder andere voor je weerstand.

Een goede weerstand maakt het verschil tussen ziek worden en gezond blijven. Stel je een kamer voor met 100 mensen en een drager van een virus. Waarom worden sommige mensen ziek en andere niet? Waarom hebben sommige mensen lichte symptomen en zijn andere mensen zwaar ziek van hetzelfde virus?

Eten en weerstand

Van sommige voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze de weerstand verhogen. We moeten onszelf echter geen fabeltjes wijsmaken: er is nog van geen enkel voedingsmiddel bewezen dat het beschermt tegen bepaalde aandoeningen zoals het Corona-virus bijvoorbeeld. Wat wel zeker is, is dat gezonde eet- en leefgewoonten ervoor zorgen dat je weerstand in topvorm is. Een goede weerstand zal geen besmetting voorkomen, maar zal wel de gevolgen van de besmetting beperken.

Dieet enkel op voorschrift

Enkel een medische noodzaak is een reden om bepaalde voedingsmiddelen te schrappen. Reageer je allergisch op bepaalde voedingsmiddelen of heb je een ziekte waar voeding een rol kan spelen (coeliakie, nierziekten)?
Dan zal je arts een voorschrift uitschrijven voor een dieet. Dergelijk dieet staat steeds onder medisch toezicht van een arts of een diëtist om te vermijden dat er op langere termijn tekorten ontstaan.

Verboden te verbieden!

Herken je dit? Ik ben op dieet en:

  • Ik mag geen aardappelen, brood of pasta eten.
  • Ik moet al mijn eten stomen, want ik mag geen vet gebruiken.
  • Ik mag geen aardappelen en vlees combineren.
  • Ik mag geen fruit eten.
  • Ik moet mijn maaltijden vervangen door shakes of repen.

Ik moet streng diëten om gewicht te verliezen

Je vermoedt dat alleen een streng dieet kan helpen om gewicht te verliezen en daarom denk je dat sommige voedingsmiddelen totaal verboden zijn. Of je denkt dat je enkel nog shakes of repen mag eten. Maar klopt dit idee wel?

Om dit idee te onderzoeken, bestudeerde een groep van internationale wetenschappers 14 populaire diëten bij overgewicht. Ze vergeleken de deelnemers met mensen die niet op dieet waren. Er deden 21.942, vooral vrouwelijke, deelnemers mee aan deze studie. Alle deelnemers hadden een gemiddeld BMI van 33 (ernstig overgewicht).

De resultaten van het onderzoek

Het goede nieuws is dat na zes maanden het gewicht en de bloeddruk daalde bij alle soorten diëten.

Helaas was na een jaar de daling in gewicht bijna volledig verdwenen. Bijna alle deelnemers waren bijgekomen. Het positieve effect op de bloeddruk was zelfs bijna volledig verdwenen.

De reden waarom het gewicht na verloop van tijd toeneemt? De meeste mensen kunnen het dieet niet volhouden. Na verloop van tijd zijn ze de “speciallekes” beu. Ze eten zoals ze voordien aten en de kilo’s komen er weer bij. Ze hebben immers niets veranderd aan hun levensstijl.
Bovendien brengt een streng dieet je metabolisme (hoe je lichaam omgaat met de energie uit voedsel) volledig in de war. Hierdoor zal je in de toekomst nog sneller in gewicht toenemen. Een nieuw dieet is daardoor bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Vergeet dieet: eet!

De enige manier om gewicht te verliezen is stoppen met diëten en je levensstijl te veranderen. En bij die levensstijl hoort lekker eten!

Ben je benieuwd hoe je een gezonde levenstijl kan combineren met lekker eten? Vraag raad aan je arts of diëtist om je op weg te zetten.

Vanaf vandaag
verboden te verbieden

You never walk alone

Hoorde je al eens de hymne “You never walk alone” zingen in een voetbalstadion? Wat een energie gaat daarvan uit! Iedereen zingt op zijn eigen manier, maar iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen. Letterlijk en figuurlijk.

Elke supporter heeft maar één doel: de overwinning van hun club. Het enthousiame van de supporters motiveert bovendien de spelers op het veld. Voetballers geven toe beter te spelen indien het stadion vol zit.

Steun krijgen is niet alleen belangrijk op sportief gebied. Ook wie start met een nieuwe levenstijl of anders wil gaan eten, heeft behoefte aan supporters. Het is een goed plan om vrienden, familie, kennissen en buren te vertellen wat je van plan bent. Op die manier kunnen ze je helpen als je je doel uit het oog dreigt te verliezen.

Voetballers hebben nood aan supporters, maar ook aan een goede trainer. Een trainer begeleidt zijn team tijdens de wedstrijd door instructies te geven vanaf de zijlijn. Een goede trainer houdt op elk moment overzicht en leidt op die manier zijn team naar het doel: de overwinning.

Heb jij als doel om enkele kilo’s te vermageren of anders met eten om te gaan? Ook dan heb je behoefte aan een trainer die alle kneepjes van het vak kent. Iemand die je informeert en motiveert. Voor professioneel en wetenschappelijk advies over voeding en leefstijl ben je bij een diëtist aan het goede adres.

De diëtist gaat met jou op zoek gaan naar een voedingspatroon dat op je lijf geschreven is en coacht je. Door gepersonaliseerde tips op maat van jouw lijf en leven boek je betere resultaten dan dat je op je eentje aan de slag gaat. Een begeleiding door een diëtist garandeert op lange termijn betere resultaten. Ga je samen met je diëtist voor gewichtsverlies? Door een verandering in levensstijl kies je ervoor dat de kilo’s eraf blijven. Ook nadat de begeleiding gestopt is.

Een nieuwe levensstijl moet je voldoende lang oefenen. Zodat die levensstijl op den duur ook een automatisme wordt. Je hoeft er niet meer over na te denken. Indien je doel was om gewicht wil verliezen, betekent dit dat het gewichtsverlies na de begeleiding bijvend zal zijn. Om ervoor te zorgen dat je jezelf voldoende tijd gunt, is een traject een waardevolle investering.

Een traject geeft je de nodige tijd om jarenlange gewoontes te veranderen. Door te kiezen voor een traject raak je zonder dat je het beseft gewoon aan een gezonde levensstijl. Je leert tijdens het traject om te eten met de focus op lekker eten. Met kleine ingrepen in je voeding bereik je grote resultaten.