Tastbare tijd

Tijd is een van de meest ongrijpbare concepten. De tijd zit in ieder van ons (onze biologische klok), maar speelt zich ook buiten ons af. We delen hem op in verleden, heden en toekomst.

Tijd is een objectief gegeven: in een minuut heb je altijd 60 seconden. Soms hebben we toch het idee dat de tijd eerder subjectief is. Ben je vrolijk dan vliegt de tijd voorbij. Bevind je je in een benarde situatie dan lijkt de tijd voorbij te kruipen.

Wil je de tijd eens “zien”? Breng dan eens een bezoekje aan de abdij van Herkenrode. Daar loopt namelijk een bijzonder pad. Het is een strook in roestvrij staal die een meridiaanlijn van 225 m lang weergeeft. Als je je vlak op het middaguur op dit pad bevindt, valt je schaduw precies samen met de blinkende strip. Op deze plaats bevindt zich ook een zonnewijzer. Je schaduw zal dan het uur aanwijzen. Uiteraard toont je schaduw dan de zonnetijd en niet de tijd op je uurwerk. De zon houdt immers geen rekening met onze zomertijd.

Ontbijten met misosoep

Miso is een smaakmaker van Aziatische oorsprong: Chinezen fermenteerden sojabonen tot sojapasta en sojasaus. Door sojabonen te fermenteren zorgen micro-organismen voor een lekkere smaak.

Sojapasta en sojasaus werden door boeddhistische monniken ( in het jaar 700 van onze tijdrekening) naar Japan gebracht. Daar ontstond  een nieuwe Japanse naam voor de sojapasta: miso (“mi” betekent: smaak in het Japans).

Miso kan gemaakt worden op basis van soja, maar ook door granen (rijst, gerst) te laten fermenteren. Miso ziet eruit als een dikke pasta en je vindt hem in verschillende kleuren en smaken:

  • Shiromiso (witte miso)
  • Akamiso (rode miso)
  • Awasemiso (gemengde miso)

Miso gebruik je in de keuken in soep, als een smaakmaker, in marinades, of om groenten in op te  leggen.

Een van de meest gegeten Japanse soepen is misosoep. De basis van deze soep is vaak een dashibouillon. Deze bouillon start van een basis van kombu-zeewier en katsuobushi (gedroogde en gerookte vlokken van bonito tonijn). De soep wordt verder op smaak gebracht door en miso aan toe te voegen.

In Japan eet men vaak misosoep als ontbijt. De soep wordt dan aangevuld met ingrediënten zoals tofu, aardappelen, sojascheuten, groenten, vis of vlees. Op die manier krijg je een echte maaltijdsoep. Deze soep is een goede keuze voor een energierijk begin van de dag! Bovendien start je de dag met een portie groenten.

Zin in een kopje misosoep? Het recept vind je hier.

Zuurdesembrood: bakken

Heb je een goede starter die vol leven zit? Dan zie je overal belletjes aan het oppervlak. Tijd om brood te bakken!

Voordeeg na een nacht rusten.
Je ziet duidelijk dat er activiteit is in het voordeeg.
Van dit voordeel haal ik een portie starter voor de volgende bakbeurt.

Van starter naar brood? Volg dan de stappen in het bestand dat je hieronder vindt.

Ontbijt in de zon

Energieboost: ontbijten in de zon!
Een simpele havermoutpap met banaan, koolzaadolie en kersen.
Het concert van de vogels kreeg ik er gratis bij!

Het ontbijt was in een handdomdraai klaar. De havermout had ik de avond voordien klaargezet in de koelkast. Ik vulde een kommetje met 200 ml halfvolle melk en 40 gram havermout.


’s Morgens zette ik het kommetje 2 minuten in de microgolf. Door het opwarmen wordt de havermoutpap wat vaster van structuur. Daarna mengde ik een eetlepel koolzaadolie door de pap. Door de koolzaadolie blijf je langer verzadigd en vooral: je krijgt er een portie gezonde vetten mee binnen.
Onderusen sneed ik de banaan en spoelde ik de kersen af.

En nadien: genieten van een snel en lekker ontbijt in de zon!

Recept zuurdesembrood: starter maken

Zin om zelf te bakken? Dan is hier het recept om je eigen zuurdesembrood te bakken.

In deze post krijg je het recept voor de starter. Deze starter hoef je maar eenmaal te maken. Elk volgend baksel is erop gebaseerd. Een geschikte starter kan je trouwens jaren blijven gebruiken. Het loont dus de moeite om geduld te oefenen en eventuele mislukkingen radicaal weg te gooien.

Starter vol leven: let op de belletjes

Back to basics: brood bakken

Lekker eten zorgt ervoor dat je de hele dag fit en energiek bent. Van lekker eten word je goedgezind, want eten is meer dan energie bijtanken. Eten is genieten van bijzondere smaken. Als je bovendien kiest voor een kwaliteitsvol product ben je beter in balans. Dat zal je bovendien ook op de weegschaal zien!

Smakelijk eten wil niet zeggen: duur of ingewikkeld eten met ontelbaar veel ingrediënten. De lekkerste smaken vind je vaak in de simpelste gerechten. In brood bijvoorbeeld.

’s Middags eet ik graag een goedgevulde boterham met pit en smaak, want na het middageten wil ik een verzadigd gevoel hebben. Daarom is het belangrijk om een goede kwaliteit brood te kiezen. Bij de ambachtelijke bakker vind je lekker brood in allerlei variëteiten en smaken. Ook in de supermarkt vind je een uitgebreid, vaak voorverpakt, broodgamma. Hoe kies je het juiste brood? Met andere woorden: hoe krijg je waar voor je geld?

Als ik een product koop, kijk ik als diëtist eerst naar de ingrediëntenlijst. Minder is altijd meer. Bij de bakker kan je navragen wat er in het brood zit. In de supermarkt kan je het etiket met de ingrediëntelijst bekijken.

De ingrediëntenlijst van dit supermarktbrood (scrabblewoord!) is goed gevuld. Sommige ingrediënten zoals  weipoeder, ascorbinezuur en veldbonenmeel verwacht je eigenlijk niet in brood.

Je kan je de vraag stellen: “Is dat wel gezond al die extra ingrediënten?” Het is niet eerlijk te beweren dat alle toevoegingen zomaar als schadelijk te beschouwen zijn. Ascorbinezuur is een natuurlijk ingrediënt dat ervoor zorgt dat het brood langer vers blijft. Het acerolapoeder (afkomstig van de acerolakers) vervult dezelfde functie.

Deze ingrediëntenlijst kan echter wel problemen opleveren bij mensen met een allergie of intolerantie. Zij moeten de ingrediëntenlijst steeds aandachtig lezen, want ze kunnen gezondheidsproblemen krijgen door sommige ingrediënten. Hoe langer de ingrediëntenlijst hoe groter de kans dat er iets over het hoofd gezien wordt.

Bij dit voorverpakt brood zijn er enkele aandachtspunten voor wie allergisch of intolerant is:

  • Weipoeder duidt op de aanwezigheid van melk. Wie lactose-intolerant is, eet dit brood beter niet. Voor wie lijdt aan koemelkeiwitallergie is dit brood zelfs verboden.
  • Heb je een intolerantie voor E300? Dan kan je dit brood niet eten.
  • Gevoelige darmen? Veldbonenmeel kan klachten zoals winderigheid veroorzaken.

Voor brood geldt: hoe minder hoe beter! En daarmee bedoel ik niet minder sneetjes, maar minder ingrediënten. Een sneetje brood met minder ingrediënten zal je een gevulder gevoel geven waardoor je er minder van eet. Dat is trouwens een van de reden waarom ik mijn eigen zuurdesembrood bak met slechts 3 ingrediënten. Binnenkort publiceer ik een recept om je eigen zuurdesemstarter te maken en op basis daarvan je eigen zuurdesembrood te bakken.