Tip of traject?

Wil je wat tips voor een gezonde levensstijl? Koop dan een zelfhulpboek of verzamel wat tips in tijdschriften of kranten.

Wil je echt iets veranderen omdat je al gemerkt hebt dat tips alleen niet helpen? Je hervalt bijvoorbeeld snel in oude gewoontes. Of na enkele weken is je motivatie weg. En komen de kilo’s en de frustratie terug.

Verandering verloopt altijd niet volgens een vast patroon. Er is geen vast stappenplan met tips, omdat elke mens uniek is. Daarom stel ik altijd een traject voor als je gezonder wil gaan leven. Op die manier geef je jezelf voldoende tijd om te veranderen.

Tijdens de begeleiding stel ik dikwijls vast dat er meer nodig is dan professioneel voedingsadvies.  Zeker als mijn patiënt al talloze dieetpogingen ondernomen heeft. Daarom  wil ik me nog meer toeleggen op het coachen van patiënten.

Tijdens consultaties voel ik dat de  vraag “Waarom eet je?” belangrijker is dan de vraag  “Wat eet je?”. En die “waarom” heeft vaak te maken met oude gewoonten en patronen. Als we erin slagen om die oude patronen te ontdekken en te doorbreken kunnen we resultaat boeken.

Omdat ik nog meer inzicht wil krijgen in eetgedrag zal ik vanaf september een 6 maanden durend coachtraject voor diëtisten volgen. Op die manier zal ik mijn patiënten nog beter kunnen begeleiden.

Rog: vis van het jaar 2021

Rog is uitgeroepen tot Belgische vis van het jaar 2021. Van de rog bestaan er 14 soorten. Hiervan worden er 3 soorten gevangen door onze Belgische vissers, dikwijls als een bijvangst van tong. De rog heeft zeer sterk ontwikkelde borstvinnen of “vleugels”. Vandaar de benaming rogvleugels. De ogen zitten aan de bovenzijde van de kop.

Rog is een kraakbeenvis (net als de haai). Hij heeft sterk ontwikkelde “vleugels”

Voedingswaarde

Net zoals de meeste vissen is een pure rogvleugel caloriearm: 100 gram bevat ongeveer 85 kcal. Per 100 gram tref je slechts 0,2 gram vet aan. Extra vet komt vooral door de bereidingswijze.
Ter vergelijking: 100 gram spek bevat 522 kcal en 53 gram (vooral verzadigd) vet.

Populair bij kinderen

Het lichaam van de rog is afgeplat. De vis heeft geen skelet met botten. Hij heeft geen graten, maar wel een set kraakbeentjes waarvan je het visvlees gemakkelijk kan verwijderen. Door de afwezigheid van graten is deze vis ideaal om kinderen vis te leren eten: ze wennen aan de smaak van vis zonder de vervelende graten.

Verse rog herkennen

Verse rog is lichtroze en voelt stevig aan. Hoe witter de vis, hoe ouder en hoe slapper het visvlees.

Bereiding: zo vers mogelijk!

Rog is geschikt voor tal van bereidingen, maar je moet hem wel vers eten. Maak hem zeker binnen de twee dagen na aankoop klaar, anders kan de vis een ammoniakgeur krijgen. In het kraakbeen zit immers een stof die bij het verouderen ammoniak afgeeft.

Tijdens de bereiding verkleurt het visvlees van roze naar wit, maar dat is normaal en heeft niets te maken met de versheid van de vis.

Bewaren

Rog steek je best niet zomaar in de diepvries. Doe je het toch dan moet je hem eerst pocheren. Pas nadien vries je de rog in samen met het pocheervocht.

Wanneer op zijn best?

Rog is het hele jaar verkrijgbaar, maar de kwaliteit is in het najaar (van juni tot maart) het best.

Recepten

Recepten en baktips vind je op de volgende sites:

Zomercitaat 23 augustus 2021: ont”moeten”

We moeten van onszelf zoveel op een dag, een week, een jaar.

Gemaakt door atelier Von B.

Door al dat moeten krijgen we vaak het gevoel geleefd te worden. We hollen van hier naar daar. We proberen om zoveel mogelijk activiteiten op een dag te doen. Daardoor leven we vaak op automatische piloot.
Heel soms, als het leven wat vertraagt, zoals tijdens de vakantie, stellen we vast dat we door al dat moeten onszelf voorbijgelopen zijn. En dat we weinig mensen echt ontmoet hebben. Veel van onze ontmoetingen blijven oppervlakkig. Je slaat elke dag een praatje aan de schoolpoort, maar ontmoet je deze ouders ook? Is er sprake van echt contact of is het van moeten?

De betekekenis die ik graag geef aan ont-moeten is: helemaal niets moeten. Dingen doen omdat je ze graag doet en niet omdat het moet.

Op het eerste gezicht lijkt dit alleen haalbaar tijdens de vakantieperiode: alleen dan heb je de tijd om de dingen te doen die je graag doet. Maar als je van de vakantie nu eens het startpunt maakt van minder moeten of ont-moeten. Niet moeten, maar mogen of kunnen? Door een positieve draai te geven aan de “moetens” word je leven lichter. En komt er ruimte om te ont-moeten.

Zomercitaat 2 augustus 2021

Eten met vrienden of familie versterkt de vriendschaps- of familiebanden. Meestal kijken we uit naar deze etentjes. Het zijn momenten waarop we echt tijd maken om samen te zitten.

Vergeet ook niet te genieten van de “gewone” maaltijden samen met het gezin. Als gezin samen aan tafel zitten, heeft veel voordelen:

  • Samen eten als gezin is eerst en vooral gezellig. Je leert mekaar als gezin er beter door kennen.
  • Samen eten wil zeggen: aan een eet- of keukentafel zitten op een stoel zonder stoorzenders (smartphone, tv, krant, tablet, …). Op die manier kan je maximaal aandacht geven aan je tafelpartners. Het is het moment van de dag om de rest van de wereld even buiten te sluiten.
    Eten voor de tv met je bord op je schoot is echt geen goed idee.
  • Het tafelmoment is een onderdeel van de opvoeding van je kinderen. Opvoeden en voeden zijn nauw verwant met mekaar. Aan tafel kan je als gezin de dag overlopen. Er is plaats voor leuke en minder leuke dingen. Kinderen moeten voelen dat er ruimte en tijd is om te kunnen vertellen in een veilige omgeving. Een reden te meer om stoorzenders nooit toe te laten aan tafel.
  • Kinderen leren aan tafel dat men de tafelgenoten moet laten uitspreken en dat ze moeten luisteren naar de anderen aan tafel Ja, je kind mag een eigen mening hebben, maar het moet leren om daar op een rustige manier over te praten.
  • Samen aan tafel zitten is voordelig, want men kookt voor meer personen waardoor de maaltijdkost per persoon daalt. Bovendien is het vaak zo dat men gezonder kookt in gezinsverband.
  • Door samen te eten leer je je kinderen dat ze alles moeten proberen, niet alleen wat ze het liefst eten. Zo leren ze nieuwe smaken kennen.
  • Wie als kind geleerd heeft om samen te eten, leidt als volwassene vaak een evenwichtiger en gezonder leven. Door de regelmaat van samen te eten wordt er immers minder naar snacks gegrepen.