Anti-dieetdag

Slankheidsideaal: ver van ideaal

Vandaag 6 mei is het anti-dieetdag. Dit is een herdenkingsdag voor iedereen die gestorven is of blijvend letsel heeft opgelopen als gevolg van het slankheidsideaal. Door dit ideaal leggen mensen zichzelf onmenselijk strenge diëten op waardoor ze terecht komen in de vicieuze cirkel van het jojo-effect. In het ergste geval overlijden mensen door zichzelf de juiste voeding te ontzeggen door mee te surfen op voedingshypes.

Elk dieet werkt tijdelijk

Anti-dieetdag wil er de aandacht op vestigen dat een streng en tijdelijk dieet nooit werkt. Zolang je het dieet dieet strikt volgt, werkt het. Zolang je angstvallig geen brood of aardappelen eet of alle zoetigheden schrapt, zal je succes boeken en afslanken. Maar niemand houdt het vol om de hele dag constant te denken aan wat hij of zij niet meer mag eten.

De koolhydraathype

Veel mensen streven naar gewichtsverlies door koolhydraatarm te eten (geen brood, pasta of aardappelen). Maar koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor ons lichaam. Wanneer het lichaam niet voldoende koolhydraten kan opnemen, verhoogt de kans op gezondheidsrisico’s zoals hart- en vaatziekten, ernstige vermoeidheid, concentratieproblemen, een slechte fijnere motoriek en langdurige hoofdpijn. Deze gezondheidsrisico’s treden vaak pas later in het leven op. Vaak na een jaar of tien. Op een moment dat je met het koolhydraatarme dieet allang gestopt bent.

Evenwicht en gewicht

Alles begint met evenwicht. Zowel een dieet met veel koolhydaten als een dieet laag in koolhydraten wordt gekenmerkt door een hoger sterftecijfer. Daarom raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om dagelijks 50 tot 55 % van onze energie te halen uit koolhydraten. Hun advies is gebaseerd op een studie waarin het eetgedrag van 15 428 volwassenen tussen 45-64 jaar meer dan 25 jaar opgevolgd werd.

Dit geldt ook voor alle andere (vaak commerciële) diëten: van zodra je onvoldoende/overdreven veel voedingstoffen inneemt, creër je gezondheidsproblemen.

Moeten we dan nooit meer praten over “gewicht” ? Uiteraard weet iedereen dat overgewicht een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Maar de slinger mag niet doorslaan. Je mag je niet laten leiden door het schoonheidsideaal in de media waar je iedereen ziet in maatje 34 of 36.

De enige manier om gezond te worden of te bijven is simpel: focus op een gezonde levensstijl met een gezond voedingspatroon, beweeg regelmatig en geniet van het leven! En vergeet de dieetpolitie!

Een gezond voedingspatroon brengt je in balans!