Bewaak je portie met deze tips

In een vorige blog gaf ik wat meer uitleg bij de hoeveelheid aanbevolen voeding. In deze blog vind je een aantal concrete tips om je portie te bewaken.

Tip 1: Koop kleine verpakkingen zoete en zoute versnaperingen

Een volledig pak of een portie?
Doseren is de kunst!
  • Voor de zoete trek: koop minisnoeprepen, minifrisco’s of ijspralines. En beperk je tot een portie, dus 1 ijspraline of 1 minifrisco per keer. Geef niet toe aan de verleiding om meerdere porties te eten onder het mom van: “Er zitten verschillende smaken in het pak”.
  • Chips en co: koop de kleinste verpakking.
    Koop je toch een grote verpakking: giet dan een portie (25 gram) in een schaaltje en beperk je tot die portie.

Tip 2: Koop een grote verpakking en deel die zelf op in porties

Met kleine verpakkingen heb je meer controle over je portiegrootte maar ze zorgen voor meer afval. Vanuit milieustandpunt is het soms interessanter om toch grotere verpakkingen te kopen. Koop je toch een voordeelverpakking ga er dan bewust mee om.

Let op de volgende valkuilen:

  • Je zal sneller een glas bijschenken van een grote fles die al open is dan een tweede klein flesje te openen. Zet geopende flessen daarom uit het zicht.
  • Met kleine potjes yoghurt/pudding/ijs heb je meer controle over je portie. Een portie nemen uit een grote pot van vergt meer aandacht voor dosering.
  • Een koekendoos met losse koekjes geeft aanleiding tot meer eten. Je eet meer koekjes omdat je geen koekjes wil verspillen (je denkt bijvorbeeld aan minder krokant worden van de koekje als je ze lang bewaart). Bij individueel verpakte koekjes speelt dit minder een rol. Een andere tip is ook om de koekjesdoos onmiddellijk na het koffie- of theemoment op te bergen in een kast, dus uit het zicht.

Tip 3: Plan je winkelbezoek

Koop niet meer dan nodig. Stel een weekmenu op en maak op basis daarvan je boodschappenlijstje. Neem dit lijstje mee naar de winkel of gebruik het om je boodschappen online te bestellen.

Tip 4: Prop je niet vol. Je bent geen vuilbak! Stop als je verzadigd bent.

Voedsel of vulsel

Toch teveel gekookt en blijft er een restje over? Laat je dan niet verteren door schuldgevoel om dit toch op te eten.

Eet je ergens anders laat je dan niet verleiden om meer te eten dan je zelf wil, omdat men je bord overvol schept of ongevraagd bijschept.

Overeet je jezelf omdat je niets wil verspillen of omdat je denkt dat het ongepast is om een restje te laten liggen? Je doet je lichaam geen plezier met eten dat het niet nodig heeft. Je lichaam moet de extra energie verwerken, maar kan er niets mee doen. Het enige wat ermee kan gebeuren is het teveel aan energie opslaan als vetreserve. Op termijn zal dit leiden tot ongewenste gewichtstoename.

Dit geldt zeker ook voor kinderen: de ouders bepalen wat er gegeten wordt, maar het kind bepaalt hoeveel het eet. Het jonge kind beschikt immers nog over een goedwerkend verzadigingsysteem. Door het kind te dwingen om zijn bord leeg te eten wordt het interne hongergevoel verstoord. Doordat kinderen leren dat ze alles op moeten eten, zou dit op latere leeftijd kunnen leiden tot overgewicht.

Tip 5: Leer porties inschatten

Begin je maaltijden niet af te wegen! Leer porties inschatten. Bij de warme maaltijd kan je je bord opdelen in 3 delen zoals op onderstaande afbeelding. Op die manier krijg je een realistische portie eten binnen.

Bewaak je portie met deze tips voor de indeling van je bord.
Bron: Vlaams Instituut Gezond Leven

Meer lezen over dit onderwerp?

Small/medium/large? Over portiegroottes

Hoeveel boterhammen/aardappelen eet ik?