Emotioneel eten en eetbuien

Emotioneel eten

De test: heb je eten nodig om je goed te voelen?

  • Worstel je met je gewicht?
  • Denk je de hele dag aan wat je wel of niet mag eten?
  • Kom je na een “dieet” snel weer bij?
  • Probeer je regelmatig diëten uit de boekjes?
  • Besteed je veel tijd aan je weegschaal?
  • Koop je regelmatig dieetproducten?

Zeg je ja op verschillende van deze vragen? Focus dan eens op waarom je eet en niet op wat je eet. De kans bestaat dat de drang om steeds te diëten te maken heeft met een verstoorde relatie met voeding. Eten kan dan soms te maken hebben met emoties en stress en gevoelens en niet met honger. We spreken dan van emotioneel eten.

Emo-eten

Behandeling emotioneel eten: doorbreek de cirkel

Lijden in stilte

Vaak lijden mensen jaren in stilte: ze hebben al hun hele leven geworsteld met hun gewicht, ze hebben allerlei diëten geprobeerd hebben, maar zijn er nooit in geslaagd om blijvend gewicht te verliezen. Meestal hebben ze hun eetproblemen op eigen houtje aangepakt. Ze hebben alle diëten uitgeprobeerd en ze voelen zich aan het eind van hun Latijn. Vaak krijgen ze het gevoel dat ze gefaald hebben. Die negatieve gevoelens zorgen voor meer stress en veroorzaken vaak nog extremere dieetpogingen en extra eetbuien uit.

Durf te veranderen

Als iemand na lang lijden voor de eerste keer professionele hulp inroept om gewicht te verliezen, merk ik vaak dat er meer aan de hand is. Het zoveelste voedingsadvies of schema zal dan niet helpen, want je weet maar al te goed dat je een probleem met eten hebt.

Je weet alleen niet hoe je dat moet aanpakken. Je ziet dat perioden van diëten en de teugels loslaten mekaar blijven afwisselen, maar je slaagt er niet in om de cirkel te doorbreken. Je bent ondertussen expert in diëten en je weet dat elk dieet werkt. Tot je ermee stopt.

Op dat moment wil ik achterhalen waarom je eet niet wat je eet. Het is zinloos om opnieuw te gaan diëten. Dat heb je al vaak genoeg geprobeerd. Een dieet helpt niet, maar hoe krijg je opnieuw een normale relatie met voeding?

Resultaat: een gezonde relatie met voeding

Tijdens de begeleiding wil ik je helpen om uit de cirkel van emotioneel eten te geraken. Het resultaat is dat jij het niet langer nodig hebt om met eten je emoties te controleren. Op die manier krijg je opnieuw een gezonde relatie met voeding.

Traject of tip

Emotioneel eten en diëten is vaak een jarenlange lijdensweg geweest. Om hier iets aan te veranderen is vaak een langere begeleiding nodig. Tijdens het intakegesprek bekijken we welke aanpak of welk traject voor jou best geschikt is.

Bij emotioneel eten is een begeleiding nodig die kort op de bal speelt. Er is vaak ook behoefte aan meer en langere opvolgconsultaties. Anders bestaat de kans dat je snel terugvalt in oude gewoontes. Als je een gat in muur wil boren heb je genoeg aan een eenvoudig stappenplan. Wil je jarenlange gewoonten veranderen dan is er meer nodig dan een beknopte handleiding met enkele tips.

Wat heb je te verliezen?

Heb je het gevoel dat je de controle over je eetgedrag kwijt bent? Voel je je daardoor niet goed in je je vel? Wil je geen dieet maar een plan dat werkt voor de rest van je leven? Onderneem dan actie. Je kan er alleen maar bij winnen doordat je opnieuw een gezonde relatie met voeding krijgt.

Als je geen actie onderneemt zal er niets veranderen. Met andere woorden: als je verder doet zoals je altijd deed, zal er niets veranderen. Die extra kilo’s zullen niet zomaar verdwijnen. Alleen sneeuw verdwijnt door de zon.

Traject bij emotioneel eten

Je verandert jarenlange gewoonten niet in 1 of 2 consulaties. Je brein en je lichaam hebben tijd nodig om zich te resetten. Zeker bij emo-eten is een intensieve jaarcoaching de beste kans op slagen. Je bent lang genoeg de speelbal geweest van je emoties. Het is tijd om te gaan leven en het stuur van je leven zelf in handen te nemen!

Voor maximaal resultaat is een traject aangewezen. We bekijken tijdens de eerste consultatie wat jij nodig hebt om zonder zorgen te eten en van het leven te genieten.