Feesten zonder zorgen

♥ Tip 1: geniet

Eten met vrienden of familie moet leuk blijven. Geniet van het eten. Tegen alles neen zeggen kan je toch niet volhouden en je raakt er gefrustreerd van.

♥ Tip 2: eet voldoende

  • Vertrek nooit uitgehongerd naar een etentje.
  • Het is geen goed plan om de dag van het feestje te vasten. Eet je normale maaltijden en tussendoortjes.
  • Eet een uurtje voor je vertrekt een licht tussendoortje zoals een kom soep, een stuk fruit of een magere yoghurt.

♥ Tip 3: slim skippen

Het hoofdgerecht is meestal calorierijk en dat kan je niet zomaar laten staan.

Schept men ongevraagd je bord bij, dan mag je dit wel laten staan.

Dingen die je wel kunt skippen tijdens de maaltijd:

  • Voor de bladerdeeghapjes bij het aperitief kan je beleefd bedanken. Ben je gastheer of gastvrouw? Voorzie gesneden groenten (komkommerstaafjes, wortelstaafjes, kerstomaten) met een hummus dipsaus.
  • Brood aan tafel laat je beter staan.

♥ Tip 4: vul op tijd je glas

  • Een wijntje of apertief kan, maar drink tussendoor voldoende water.
  • Ben je gastheer of gastvrouw? Denk ook aan BOB en voorzie alcoholvrije alternatieven tijdens het aperitief. Of pak uit met tea pairing tijdens de maaltijd: je combineert thee in plaats van wijn met bepaalde gerechten.

♥ Tip 5: sla de beentjes uit

Blijf bewegen ook tijdens de feestdagen. Maak eens een wandeling en bewonder ondertussen de kerstversiering in de buurt.