Klaar om te eten zonder diëten?

Ken je de stem van de dieetpolitie?

Herken je het stemmetje in je hoofd dat zegt:

“Als ik minder weeg zal ik me beter voelen.”
“Ik moet in die bikini van vorig jaar kunnen anders is mijn vakantie verpest.”
“In vergelijking met x, weeg ik te veel”.

Je denkt: “Ik moet op dieet. Ik pas mijn eten drastisch aan en dat is de oplossing”.

Vanaf nu:

  • Aardappelen, brood of pasta: verboden.
  • Ik moet al mijn eten stomen, want ik mag geen vet meer gebruiken.
  • Aardappelen en vlees combineeer ik beter niet.
  • Fruit is verboden: te veel suiker.
  • Ik vervang maaltijden door shakes of repen.
Minder eten of maaltijden schrappen. Minder lekker eten. Heeft dat gewerkt? Hoeveel keer ben jij op maandag begonnen met een nieuw dieet? Wat kan je dan wel doen? Waarom werken diëten niet op lange termijn?
 
dieet

Wie is de dieetpolitie?

De dieetpolitie is het stemmetje in je hoofd jou allerlei regels oplegt in verband met eten. Dit stemmetje wordt gevoed door de dieetcultuur van het moment (je mag geen brood, je moet starten met intermittent fasting).
Deze politie zorgt ervoor dat jij eten indeelt in goed en fout. En zo ontstaat angst: van zodra je iets van de verboden lijst eet, zit je met een schuldgevoel.

 

Stelling: ik moet streng diëten om gewicht te verliezen

De meeste mensen denken dat alleen een streng dieet kan helpen om gewicht te verliezen. Sommige voedingsmiddelen zouden zelfs totaal verboden zijn. Gewone voeding wordt vervangen door shakes of repen in de hoop te vermageren. Maar klopt dit idee wel?

Onderzoek

Om dit idee te onderzoeken, bestudeerde een groep van internationale wetenschappers 14 populaire diëten bij overgewicht. Ze vergeleken de deelnemers met mensen die niet op dieet waren. Er deden 21.942, vooral vrouwelijke, deelnemers mee aan deze studie. Alle deelnemers hadden een gemiddeld BMI van 33 (ernstig overgewicht).

De resultaten van het onderzoek

Het goede nieuws is dat na zes maanden het gewicht en de bloeddruk daalde bij alle soorten diëten.

Helaas was na een jaar de daling in gewicht bijna volledig verdwenen. Bijna alle deelnemers waren bijgekomen. Het positieve effect op de bloeddruk was zelfs bijna volledig verdwenen.

De reden waarom het gewicht na verloop van tijd toeneemt? De meeste mensen kunnen het dieet niet volhouden. Na verloop van tijd zijn ze de “speciallekes” beu. Ze eten zoals ze voordien aten en de kilo’s komen er weer bij. Ze hebben immers niets veranderd aan hun levensstijl.
Bovendien brengt een streng dieet je metabolisme (hoe je lichaam omgaat met de energie uit voedsel) volledig in de war. Gewichtsverlies leidt tot een verlaging van onze ruststofwisseling Na een streng dieet zal je daardoor in de toekomst nog sneller in gewicht toenemen. Een nieuw dieet is daardoor bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

 

Laat je focus op gewicht los!

Evenwicht is de fundering van een gezond leven

Eet je geen aardappelen, brood of fruit? Of eet je extra veel vlees en vetten? Dan is je eetpatroon niet in balans. Dit kan op langere termijn gezondheidsproblemen veroorzaken.

Veel populaire diëten zijn daarom niet zonder gevaar. Bij het ketodieet wordt het eten van koolhydraten beperkt. Er is echter geen enkele wetenschapelijke evidentie om dit te doen bij gezonde mensen! Koolhydraten leveren immers glucose en dat is de favoriete brandstof van ons lichaam.
Onevenwichtig eten door veel koolhydraten  te eten (fast food) of door geen of weinig  koolhydraten te eten (ketodieet) zorgen voor een kortere levensverwachting.

Het advies van de Hoge Gezondheidsraad is: haal dagelijks 50 tot 55 % van je energie uit koolhydraten van goede kwaliteit. Dit advies is gebaseerd op een studie waarin het eetgedrag van 15 428 volwassenen tussen 45-64 jaar meer dan 25 jaar opgevolgd werd.

Ook andere (vaak commerciële) diëten waar geadviseerd wordt om voedingmidddelen te schrappen of overvloedig te gaan eten brengen gezondheidsrisico’s met zich mee. Ze zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Doordat de marketingmachine van de dieetpolitie er mooie namen op kleeft laten we ons verleiden om ze te proberen.

Gewicht is enkel een getal

Overgewicht en ondergewicht kunnen allebei een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Maar de slinger mag niet doorslaan. Laat je niet leiden door het schoonheidsideaal in de media. Wat je ziet is meestal niet echt, maar het resultaat van filters en fotoshop.

Gezond zijn en de “ideale BMI” zijn geen synoniemen.

De enige manier om gezond te worden of te bijven is simpel: focus op een levensstijl met een voedingspatroon waar jij je goed bij voelt, kies een vorm van beweging die je graag doet en geniet van het leven! En vergeet de dieetpolitie!

 

Leefstijl 2.0: vergeet dieet!

Weg met de dieetpolitie: lekker eten is de boodschap

De enige manier om voor eens en altijd te stoppen met diëten is je levensstijl veranderen. En bij die levensstijl hoort lekker eten!

Wil je ook een gezonde levensstijl combineren met lekker eten? Maak een afspraak met diëtiste Hilde. We bekijken wat jij nodig hebt om met volle teugen van je eten en je leven te genieten!

 

Met een traject geraak je op het goede spoor

Je verandert jarenlange (dieet)gewoonten niet in 1 of 2 consultaties. Door regelmatig je nieuwe gewoonten te evalueren, krijg je inzicht in je manier van eten. Voor maximaal resultaat is een traject aangewezen.

Een traject is een investering die blijft renderen. Na afloop van het traject blijf je dag na dag de vruchten plukken van je nieuwe leefstijl. Je voelt je fitter en energieker.

Hier vind je meer informatie over de verschillende trajecten en tarieven.