Stap 5: drink elke dag 1,5 liter water

Stap 5: drink elke dag 1,5 liter water

Hef het glas op water!

Water heeft een belangrijke functie in ons lichaam:

  • Het zorgt ervoor dat onze weefsels voorzien worden van mineralen, vitaminen en voedingsstoffen.
  • Water vormt samen met andere componenten de smeerstof voor onze gewrichten.
  • Het is de basis voor speeksel en andere lichaamssappen (vb. in spijsvertering en luchtwegen).
  • Het zorgt voor de afvoer van afvalstoffen uit ons lichaam via de nieren.
  • Regelt de lichaamstemperatuur: bij grote hitte is ons lichaam in staat om overtollige warmte af te voeren via de huid (zweet).
  • Water werkt als een schokdemper tijdens fysieke activiteiten zoals wandelen. Deze demperfunctie beschermt onze hersenen. Bij de zwangere vrouw wordt de foetus omgeven door een waterkussen.

Drink jij voldoende?

Doe de watertest!

Gevolgen van te weinig water

  • Vermoeidheid
  • Verminderde aandacht
  • Negatieve invloed op het kortetermijngeheugen
  • Traag reactievermogen
  • Hoofdpijn
  • Problemen met de stoelgang

Vul je voorraad tijdig aan

Elke dag verlies je als volwassene 2 tot 3 liter zichtbaar vocht (zweten, plassen, stoelgang) en onzichtbaar vocht (ademhaling). Dit vocht moet elke dag opnieuw aangevuld worden.

Door te eten en te drinken compenseer je dit vochtverlies. Uit onze vaste voeding halen we ook vocht (ongeveer 20 % van onze behoefte). De vloeistof die we drinken is dus de voornaamste bron van vocht (80 %).

Een volwassene zou dagelijks minstens 1,5 liter water moeten drinken om het vochtgehalte op peil te houden. Let wel: bij bepaalde aandoeningen moet je juist meer of minder drinken! Je arts of diëtist adviseert je hierover.

Lukt het je niet altijd om voldoende water te drinken? Je diëtist helpt je met tips en ticks!