Stap 3: eet elke 300 gram groenten

Stap 3: eet elke 300 gram groenten

Hoeveel groenten per dag?

Eet jij genoeg groenten? Doe de groententest!

Voordelen van groenten

Net zoals fruit zijn groenten een belangrijke bron van vezels, vitaminen en mineralen. Groenten hebben een positief effect op je gezondheid doordat ze de bloeddruk en de LDL-cholesterol verlagen. Door deze werking beschermen ze tegen hart- en vaatziekten.

Cijfers van de WHO tonen aan dat voldoende groenten en fruit eten bijzonder goed is voor onze gezondheid. Wereldwijd kunnen jaarlijks 9 % van alle dodelijke hartaanvallen voorkomen worden door voldoende groenten en fruit te eten. In 2018 stierven wereldwijd meer dan 16 miljoen mensen aan de gevolgen van een hartaandoening of een te hoge bloeddruk.

Hoe eet ik dagelijks voldoende groenten?

De aanbeveling is om dagelijks minstens 300 gram groenten te eten. In deze berekening tellen aardappelen niet mee!

300 gram groenten

Met deze tips kom je snel aan deze hoeveelheid:

  • Eet de hele dag door groenten. Beperk het eten van groenten niet tot de warme maaltijd. Probeer groenten te voorzien tijdens 2 maaltijdmomenten.
  • Start je dag met groenten! Maak eens een omelet met tomaat.
  • Eet een deel van je groenten rauw, bijvoorbeeld bij de broodmaaltijd.
  • Een groentensoep is een prima manier om groenten te eten. Soep op basis van pakjes (instant soep) of bouillon (bevat vaak veel zout) tellen niet mee!
  • Maak je verse soep? Voorzie per liter water minstens 400 gram groenten om te kunnen spreken van groentensoep. Drink je een soepkom van deze soep? Dan heb je al 1/3 van je dagelijkse hoeveelheid groenten binnen.
  • Kies een groentenmoment als tussendoortje, vb. staafjes rauwe wortel of komkommer. Combineer eventueel met een portie hummus als dipsaus.
  • Handig om te kopen: snackgroenten zoals snacktomaten, kleine komkommers, radijsjes of minipaprika’s. Je zet ze in het zicht en jij of je kinderen kunnen er naar hartenlust van snoepen.
Lunch met 150 gram groenten

Lukt het je niet altijd om voldoende groenten te eten? Je diëtist helpt je met tips en ticks!

Meer dan 300 gram groenten?

De aanbeveling is om om minstens 300 gram groenten per dag te eten. Eet je meer? Prima! Voor iedere extra 200 gram groenten (en fruit) per dag vermindert het risico op hartziekte met 8%, op beroerte met 16% en op kanker met 3%.