Twee keer per dag is het minimum!

Hoe doe jij het?

Doe eens de groententest! Aan hoeveel keer per dag kom jij? Wat is jouw portie groenten?

Hoe doen de anderen het?

Aanbevolen hoeveelheden groenten
Bron: Gezond Leven

Momenteel eten de Vlamingen deze hoeveelheid groenten:

  • 1/3 eet dagelijks warme groenten.
  • 1/5 eet elke dag rauwe groenten.
  • mannen en jongeren eten minst groenten.

Doe er een schepje bovenop!

Aanbeveling: welke portie groenten?

Tips voor meer groenten.
Suggesties om er een schepje bovenop te doen!

De aanbeveling is om elke dag minstens 300 gram groenten te eten. Deze hoeveelheid verdeel je ideaal over 2 maaltijdmomenten.

Ik weeg niet graag!

Begin niet te wegen! Pas eens de volgende truukjes toe om aan 300 gram te komen:

  • Vul je bord bij de warme maaltijd voor de helft met groenten.
  • Drink soep als tussendoortje.
  • Eet rauwkost bij je broodmaaltijd: een handje kerstomaten, wat radijsjes, een komkommer uit het vuistje.
  • Denk eens aan een groentensnack als tussendoortje, vb. een wortel uit het vuistje of stukjes selder.

Schat een ideale portie groenten in

Wil je zonder wegen graag weten of je genoeg groenten eet? Er zijn een aantal richtlijnen voor een ideale portiegrootte. In onderstaande afbeelding vind je porties van 50 en 100 gram. Mix naar keuze!

Ga voor variatie in je portie groenten

Ga voor kleur: wissel zoveel mogelijk af in je groentesoorten. Op die manier krijg je alle nuttige voedingsstoffen uit diverse groenten binnen.

Tracht rekening te houden met het seizoen. Dat is goed voor je budget en je smaakpapillen; de groenten zijn dan namelijk op hun smakelijkst.

Hoe begin je eraan?

Heb je niet de gewoonte om groenten te eten? Zo pak je het aan:

  • Bouw op in stapjes: kies een maaltijdmoment waarop het voor jou gemakkelijk is om groenten te eten.
  • Kies voor gemakkelijke bereidingen. Rauwkost is het simpelste: enkel wassen en opeten.
  • Diepvriesgroenten zijn ideaal om mee af te wisselen. Kies dan wel voor pure groenten, dus zonder toevoeging van room of saus.
  • In het koelvak van je warenhuis vind je ook allerlei voorgesneden groenten. Ze zijn iets duurder dan diepvriesgroenten, maar ze blijven wel een knapperige beet houden.
  • Groenten in blik of bokaal zijn ideaal als noodvoorraad, want ze blijven lang goed. Hou er wel rekening mee dat deze groenten gepasteuriseerd zijn. Er kan dus suiker of zout aan toegevoegd zijn. Zet groenten uit blik of bokaal dus niet dagelijks op het menu!

Voordelen van groenten

Net zoals granen, noten en fruit zijn groenten een belangrijke bron van vezels, vitaminen en mineralen. Groenten hebben een positief effect op je gezondheid doordat ze de bloeddruk en de LDL-cholesterol verlagen. Door deze werking beschermen ze tegen hart- en vaatziekten.

Cijfers van de WHO tonen aan dat voldoende groenten en fruit eten bijzonder goed is voor onze gezondheid. Wereldwijd kunnen jaarlijks 9 % van alle dodelijke hartaanvallen voorkomen worden door voldoende groenten en fruit te eten. In 2018 stierven wereldwijd meer dan 16 miljoen mensen aan de gevolgen van een hartaandoening of een te hoge bloeddruk.

Lees je hier graag meer over?

Dan zullen de volgende blogartikels in deze reeks je ook interesseren:

Small/medium/large? Over portiegroottes

Bewaak je portie met deze tips

Broodnodig