Wat houdt jou wakker?

Heb je eten nodig om je goed te voelen?

  • Worstel je met je gewicht?
  • Kom je na een dieet snel weer bij?
  • Heb je een negatief zelfbeeld omdat je je niet goed in je vel voelt?
  • Probeer je regelmatig diëten uit de boekjes?
  • Voelde je je gelukkig tijdens zo een dieet?
  • Hoeveel tijd heb je al besteed aan de weegschaal?
  • Hoeveel geld heb je al besteed aan dieetproducten?
  • Hoeveel keer stond je teleurgesteld op de weegschaal?

Is het antwoord op deze vragen vaak ja? Stel je vast dat je niet eet omdat je honger hebt, maar om je goed te voelen? Grijp je steeds naar dezelfde snacks om de dag door te komen en maak je je daar achteraf zorgen om? Heb je het gevoel dat je daardoor een verstoorde relatie met eten hebt?

Welke oplossing?

Je stapt in paniek van de weegschaal en je neemt jezelf voor om vanaf morgen te diëten.

Wees eerlijk:

Is het een goed plan om nog eens een dieet te proberen in de hoop dat het nu wel lukt?

Steeds hetzelfde doen en een ander resulaat verwachten is net hetzelfde als steeds op dieet gaan en denken dat je zal vermageren.
Toch nog eens een dieet proberen uit de boekjes?

Vat op eten: heb je eten nodig om je goed te voelen?

Heb je al een lange dieetgeschiedenis dan is het van belang te achterhalen waarom je eet en niet wat je eet. Het is zinloos om opnieuw te gaan diëten als blijkt dat je dat al jarenlang zonder succes geprobeerd hebt.

Wat wel kan helpen is dat je opnieuw vat krijgt op je eetgedrag. Je weet inmiddels dat een “dieet” niet werkt. Je weet maar al te goed dat je een probleem hebt met eten, maar je weet niet hoe je dat moet aanpakken. Je ziet dat perioden van diëten en de teugels loslaten mekaar blijven afwisselen, maar dat je er niet in slaagt om de cirkel te doorbreken. Je bent ondertussen expert in diëten en weet dat elk dieet werkt. Tot je ermee stopt.

Je eet allang niet meer omdat je honger hebt, maar omdat je je niet goed in je vel voelt. En op dat moment ga je emotioeneel eten.

Emotioneel eten

Emotioneel eten is eten op een moment dat je onprettige emoties of gevoelens ervaart. Je eet dus niet omdat je honger hebt of behoefte aan bepaalde voedingsstoffen hebt. Mensen die emotioneel eten, gebruiken voedsel om snel hun emoties te reguleren. Die emoties zelf hebben niets met het voedsel te maken, maar met eerder opgedane ervaringen.

Heb je eten nodig om je goed te voelen?
Uit de praktijk

Emotioneel eten: de cirkel van dieet

Door te eten bij emotionele gebeurtenissen en bij stress krijg je op den duur een ongezonde relatie met voeding. Wie emotioneel eet, ziet dat na een tijd ook op de weegschaal.

Het cijfer op de weegschaal geeft vaak aanleiding tot extreem dieetgedrag. Door streng te gaan diëten, krijg je extra stress, want door jezelf van alles te ontzeggen voel je je nog slechter. Tijdens het dieet ben je super gefocust. Je hebt maar één doel: het getal op de weegschaal zien zakken. Als je gewichtsdoel bereikt is, gooi je alle remmen los. Nu de focus op het dieet weg is wordt het moeilijk om het gewichtsverlies te behouden. Bij de minste tegenslag begin je weer emotioneel te eten en vliegen de kilo’s er weer aan.

Jojo-effect

Metabolisme tijdens dieet

Bij een streng dieet waarbij je extreem weinig eet, zal je lichaam energie besparen en minder verbruiken. Dat kan door de stofwisseling te vertragen waardoor je minder vet (energie) verbrandt. Uiteindelijk zal je lichaam zelfs spieren verbranden om ze als energie te verbruiken. Deze spiermassa verbrandt calorieën, zelfs in je slaap. Minder spieren is dus ook minder verbruik van energie in de loop van de dag.

Metabolisme na dieet

Na het dieet krijg je veel meer calorieën binnen dan tijdens het dieet. Ga je op dat moment ook nog eens extra emotioneel eten dan kan je niet langer alle energie die je opeet verbranden. Bovendien sla je extra vet op doordat je stofwisseling vertraagd is door het strenge dieet. Na een extreem dieet heeft de stofwisseling vaak jaren nodig om opnieuw normaal te werken.

Tot overmaat van ramp slaat het lichaam na het dieet zoveel mogelijk op omdat het geleerd heeft dat er tekorten kunnen voorkomen (dieet). De spiermassa die je verloor tijdens het dieet kan ook al geen energie meer verbruiken.

Metabolisme na enkele strenge dieetpogingen

Na elk streng dieet is je metabolisme steeds zuiniger gaan werken en heeft het steeds minder eten nodig. Je bent terechtgekomen in de cirkel van het jojo-effect met periodes van streng diëten en nadien weer alles loslaten.

Door de jojo van diëten en aankomen raken je hormonen van slag en dat heeft ook mentaal een invloed. Elke kilo die er bijkomt duwt je met je neus op de feiten: je hebt weer gefaald.

Behandeling emotioneel eten: doorbreek de cirkel

Vaak lijden mensen jaren in stilte: ze hebben al hun hele leven geworsteld met hun gewicht, ze hebben allerlei diëten geprobeerd hebben, maar zijn er nooit in geslaagd om blijvend gewicht te verliezen. Meestal hebben ze hun eetproblemen op eigen houtje aangepakt.

Als ze dan voor de eerste keer professionele hulp inroepen om gewicht te verliezen, merk ik vaak dat er meer aan de hand is. Het zoveelste voedingsadvies of schema zal hen niet helpen.

Tijdens de consultaties gaan we na hoe we uit de cirkel van emotioneel eten en diëten kunnen geraken. Welke gedachten en gevoelens zorgen ervoor dat je steeds in dezelfde valkuil van diëten en alle remmel loslaten trapt?

Traject of tip

Emotioneel eten en diëten is vaak een jarenlange lijdensweg geweest. Om hier iets aan te veranderen is vaak een langere begeleiding nodig. Tijdens het intakegesprek bekijken we welke aanpak of welk traject voor jou best geschikt is.

Bij emotioneel eten is een begeleiding nodig die kort op de bal speelt. Er is vaak ook behoefte aan meer opvolgconsultaties. Anders bestaat de kans dat je snel terugvalt in oude gewoontes. Als je een gat in muur wil boren heb je genoeg aan een eenvoudig stappenplan. Wil je jarenlange gewoonten veranderen dan is er meer nodig dan een beknopte handleiding met enkele tips.

Leren voelen

Meestal voel je aan aan wat je lichaam nodig heeft en je reageert op die signalen. Heb je honger? Dan eet je fruit of een volkoren boterham. Je eet dan om van je hongergevoel verlost te geraken.

Eet je vooral emotioneel? Dan is er vaak geen verband tussen honger en verzadiging. Je eet zonder honger en vaak heb je nadien schuldgevoel: “Waarom heb ik nu dat hele pak koeken opgegeten”.

Je moet opnieuw leren voelen wat je echt nodig hebt. Heb je echt honger (maaghonger) of emotionele honger (schijnhonger)?

Heb je dan altijd eten nodig om je goed te voelen? Waaraan heb je echt behoefte?

Verschil ltussen maaghonger en schijnhonger.

Wat heb je te verliezen?

Heb je het gevoel dat je de controle over je eetgedrag kwijt bent? Voel je je daardoor niet goed in je je vel? Wil je geen dieet maar een plan dat werkt voor de rest van je leven? Onderneem dan actie. Je kan er alleen maar bij winnen doordat je opnieuw een gezonde relatie met voeding krijgt.

Als je geen actie onderneemt zal er niets veranderen. Met andere woorden: als je verder doet zoals je altijd deed, zal er niets veranderen. Die extra kilo’s zullen niet zomaar verdwijnen. Alleen sneeuw verdwijnt door de zon.