Honger en dieet

Rijden met een lege benzinetank

Een kwestie van luisteren

Tijdens een dieet luister je zo weinig mogelijk naar je lichaam om je te vertellen of je honger hebt of niet.  Jij luistert naar het dieet, het dieetschema of de dieetgoeroe om het geschikte moment om te eten te bepalen of om te weten welke portie je mag eten. Hierdoor negeer je het hongersignaal van je lichaam wat op lange termijn desastreuze gevolgen heeft. Luister je niet naar je hongergevoel dan krijg je een verstoring van je hongersignalen. Deze hongersignalen zijn waarschuwingsmechanismen van ons lichaam om iets aan de honger te doen.

 

Wat is honger?

Honger is een biologisch signaal van je lichaam en betekent dat je lichaam behoefte heeft aan eten. Dit signaal ontstaat door een daling van het glycogeengehalte (je energiereserve) in je lever.  Je kan het glycogeengehalte vergelijken met het waarschuwingslampje van de benzinetank van je auto. Het glycogeengehalte geeft net als je benzinemeter de resterende energie aan. Tank je de benzinetank niet op tijd bij dan valt je auto stil.  Krijgt je lichaam te weinig brandstof dan word je moe, humeurig en hongerig.

 
honger

Wie niet luistert zal voelen!

Negeer je je hongersignalen te dikwijls dan heeft dat negatieve gevolgen. Je geeft aan je lichaam het signaal dat het niet te vertrouwen is als het aangeeft dat het honger heeft. Je wil immers niet luisteren  naar de vraag om bij te tanken. Het is net alsof je negeert dat je benzinetank leeg is en dan verwonderd bent dat je auto niet meer rijdt.

Dit is nefast voor onze energiehuishouding en ons gewicht, want we hebben deze signalen nodig om onze energie-inname correct te laten verlopen en onze voedselinname en ons energieverbruik te regelen.

Luister je niet naar je innerlijke en biologische signalen van honger dan zal je lichaam deze signalen na een tijdje minder snel herkennen. Of je lichaam raakt in de war en maakt geen onderscheid tussen honger en zin om te eten. Dit kan leiden tot ongecontroleerd eten wat een negatieve invloed kan hebben op je lichaamsgewicht. Door perioden van diëten af te wisselen met normaal eten krijg je het jojo-effect. Wil je af van het jojo-effect dan is het van belang om je hongersignalen te leren opmerken en ermee aan de slag te gaan. Op die manier leg je de basis voor een stabiel lichaamsgewicht.

Je leest meer over het jojo-effect in het volgend deel van deze reeks: “Het jojo-effect: hoe een dieet zorgt voor meer gewicht”

 

Wil jij hulp om je honger te herkennen?

Ja! Ik wil graag professionele begeleiding door een gespecialiseerde diëtiste!

Leg vandaag je afspraak vast in mijn online agenda.

Heb je bijkomende vragen?

Stuur me je vraag door via het contactformulier.

De overige delen in deze reeks

  • Gewicht en geluk
    Een dieet niet helpt om blijvend gewichtsverlies te bekomen. Een brand blus je immers niet met olie!
  • De illusie van controle tijdens een dieet
    Wie heeft tijdens een dieet echt de touwtjes in handen?
  • Honger en dieet
    Een stabiel lichaamsgewicht krijg je door te luisteren naar je hongersignalen.
  • Het jojo-effect: hoe een dieet zorgt voor meer gewicht
    Een dieet heeft vaak een omgekeerd effect: je valt enkele kilo’s af maar deze kilo’s komen er meestal meteen weer bij. Hoe komt dit?
  • De dieetcyclus: de 4 fasen van een dieet
    “Moetivatie” is de oorzaak van de vicieuze cirkel van eten, belooneten, overeten en diëten.
  • Gevolgen van minder koolhydraten eten tijdens een dieet
    Hoe kan een schema weten hoeveel eten jij nodig hebt? Neem zelf de touwtjes in handen!
  • Theorie en praktijk van eten
    De meeste dieetschema’s zijn louter gebaseerd op theorie, maar werken in de praktijk niet.
  • Dieetschema’s en de weegschaal: een duivelse combinatie
    Je weegschaal kan ervoor zorgen dat je vast blijft zitten in de dieetcyclus.
  • Humeur en de weegschaal
    Start jij je dag met de weegschaal? Welke impact heeft dat op jou en je humeur?
  • Vervang de weegschaal door de gelukschaal
    Wil jij lekker in je vel zitten, installeer dan een gelukschaal. Vervang de cijfers van je weegschaal door vriendelijke gedachten: zoals blij zijn, je goed in je vel voelen, je gelukkig voelen.
  • Eten zonder zorgen: hoe pak je het aan?
    Wil je eten zonder zorgen dan focus je op een gezonde levensstijl. Als diëtiste coach ik je tijdens een persoonlijke begeleiding met motiverende eetsessies.
 

1 gedachte over “Honger en dieet”

  1. Pingback: Nooit meer op dieet – Maak van de weegschaal je gelukschaal - Dietiste Hilde

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *