Broodnodig of koolhydraatarm?

Heb jij ook al geprobeerd om koolhydraatarm te eten en dus geen of minder brood, pasta of aardapelen te eten? Dan heb je vast gemerkt dat de kilo’s eraf vliegen. Hoelang kon je deze manier van eten volhouden?

Merkte je dat de kilo’s er snel weer bijkwamen nadat je opnieuw brood begon te eten? Toen ontstond het vermoeden dat brood en andere koolhydraten zoals pasta en aardappelen de grote boosdoeners zijn om in gewicht toe te nemen.

Eet jij koolhydraatarm om te vermageren? Klopt de veronderstelling dat je brood en pasta moet schrappen om te vermageren?

koolhydraatarm
Zuurdesembrood uit eigen oven

Op korte termijn: lager gewicht door koolhydraatarm te eten?

Is het een goed idee om brood, pasta en andere koolhydraten blijvend te schrappen uit je voeding en zo beter op gewicht te blijven?

Onderzoek wijst uit dat een dieet arm aan koolhydraten inderdaad leidt tot gewichtsverlies. Studies toonden echter aan dat er na enkele jaren maar weinig overblijft van dit goede resultaat. Tijdens het dieet kan je bovendien last krijgen van je darmklachten doordat je veel minder vezels inneemt.

Bovendien bevatten koolhydraten zoals volle granen ook andere nuttige voedingstoffen zoals mineralen (ijzer, magnesium, selenium). Door die uit je menu te schrappen loop je kans op voedingstekorten.

Wist je dat het advies is om als volwassene minstens 125 gram volle graanproducten per dag te eten om gezond te blijven?

Op lange termijn: gezondheidsrisico’s door koolhydraatarm te eten

Op lange termijn is een dieet arm aan koolhydraten zelfs een risico op vroegtijdig overlijden: personen die te weinig koolhydraten eten lopen het risico om vroeger te sterven dan leeftijdsgenoten die wel voldoende koolhydraten eten.

Kan ik ook op gewicht blijven als ik koolhydaten eet?

Wat moet je dan wel eten om op gewicht te blijven of te vermageren? Kort samengevat: je kan alles eten! Een gezond voedingspatroon is het resultaat van een combinatie van eiwitten, vetten en koolhydraten. Wist je dat je je energie best uit 50 tot 55 % koolhydraten van goede kwaliteit haalt? We denken dan aan koolhydraten zoals volle granen, aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit.

Wat is het beste dieet om te vermageren?

Over het beste dieet om te vermageren schreef ik reeds een artikel.

De enige manier om gewicht te verliezen is radicaal stoppen met diëten. Kies voor eten dat je gelukkig maakt.

Wil jij ook vermageren zonder dieet?

Ben je benieuwd hoe je lekker kan eten zonder diëten?
Vraag raad aan je diëtist om je op weg te zetten en je te coachen.

Twijfel jij of je huidige voeding voldoende voedingsstoffen levert? Vraag dan raad aan je diëtist.