Broodnodig?

Heb jij ook al geprobeerd om koolhydraatarm te eten en dus geen of minder brood te eten? Dan heb je vast gemerkt dat de kilo’s eraf vliegen. Hoelang kon je deze manier van eten volhouden? Merkte je dat de kilo’s er snel weer bijkwamen nadat je opnieuw brood begon te eten? Toen ontstond het vermoeden dat brood en andere koolhydraten zoals pasta en aardappelen de grote boosdoeners zijn om in gewicht toe te nemen. Maar klopt deze veronderstelling?

Zuurdesembrood uit eigen oven

Is het een goed idee om brood, pasta en andere koolhydraten blijvend te schrappen uit je voeding en zo beter op gewicht te blijven?

Onderzoek wijst uit dat een dieet arm aan koolhydraten inderdaad leidt tot gewichtsverlies. Studies toonden echter aan dat er na enkele jaren maar weinig overblijft van dit goede resultaat. Tijdens het dieet kan je bovendien last krijgen van je darmklachten doordat je veel minder vezels inneemt.

Op lange termijn is een dieet arm aan koolhydraten zelfs een risico op vroegtijdig overlijden: personen die te weinig koolhydraten eten lopen het risico om vroeger te sterven dan leeftijdsgenoten die wel voldoende koolhydraten eten.

Wat moet je dan wel eten om op gewicht te blijven of te vermageren? Kort samengevat: je kan alles eten! Een gezond voedingspatroon is het resultaat van een combinatie van eiwitten, vetten en koolhydraten. Wist je dat je je energie best uit 50 tot 55 % koolhydraten van goede kwaliteit haalt? We denken dan aan koolhydraten zoals volle granen, aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit.

Twijfel jij of je voeding voldoende voedingsstoffen levert? Vraag dan raad aan je arts of diëtist.