Leefstijl 2.0: vergeet dieet: eet

Herken je dit? Ik ben op dieet en:

  • Aardappelen, brood of pasta: verboden.
  • Ik moet al mijn eten stomen, want ik mag geen vet gebruiken.
  • Geen aardappelen en vlees combineren.
  • Fruit is verboden: teveel suiker.
  • Ik vervang maaltijden door shakes of repen.

Minder eten. Minder lekker eten. Heeft dat gewerkt? Hoeveel keer ben jij op maandag begonnen met een nieuw dieet? Wat kan je dan wel doen? Waarom werken diëten niet op lange termijn?

Ik moet streng diëten om gewicht te verliezen

De meeste mensen denken dat alleen een streng dieet kan helpen om gewicht te verliezen. Sommige voedingsmiddelen zouden zelfs totaal verboden zijn. Gewone voeding wordt vervangen door shakes of repen in de hoop te vermageren. Maar klopt dit idee wel?

Om dit idee te onderzoeken, bestudeerde een groep van internationale wetenschappers 14 populaire diëten bij overgewicht. Ze vergeleken de deelnemers met mensen die niet op dieet waren. Er deden 21.942, vooral vrouwelijke, deelnemers mee aan deze studie. Alle deelnemers hadden een gemiddeld BMI van 33 (ernstig overgewicht).

De resultaten van het onderzoek

Het goede nieuws is dat na zes maanden het gewicht en de bloeddruk daalde bij alle soorten diëten.

Helaas was na een jaar de daling in gewicht bijna volledig verdwenen. Bijna alle deelnemers waren bijgekomen. Het positieve effect op de bloeddruk was zelfs bijna volledig verdwenen.

De reden waarom het gewicht na verloop van tijd toeneemt? De meeste mensen kunnen het dieet niet volhouden. Na verloop van tijd zijn ze de “speciallekes” beu. Ze eten zoals ze voordien aten en de kilo’s komen er weer bij. Ze hebben immers niets veranderd aan hun levensstijl.
Bovendien brengt een streng dieet je metabolisme (hoe je lichaam omgaat met de energie uit voedsel) volledig in de war. Gewichtsverlies leidt tot een verlaging van onze ruststofwisseling Na een streng dieet zal je daardoor in de toekomst nog sneller in gewicht toenemen. Een nieuw dieet is daardoor bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

The biggest loser

In deze tv show werden een aantal extreem obese mensen gevolgd (de deelnemers wogen gemiddeld 148,9 kg). Zij kregen een combinatie van een streng dieet en extreem veel lichaamsbeweging. Ze vielen allemaal spectaculair af. Tot op het ogenblik dat de tv camera’s stopten…
Nadien kwam het gewicht er allemaal weer bij. Langdurig vervolgonderzoek bracht nog een ander negatief gevolg aan het licht. Door extreem te diëten werd hun metabolisme compleet overhoop gehaald. Zelfs na 6 jaar bleek dat ze per dag 500 kcal minder energie verbrandden dan andere mensen met dezelfde lengte en gewicht die niet op dieet geweest waren.

Met een gezond evenwicht blijf je op gewicht

Evenwicht is de fundering van een gezond gewicht

Eet je geen aardappelen, brood of fruit? Of eet je extra veel vlees en vetten? Dan is je eetpatroon niet in balans. Dit kan op langere termijn gezondheidsproblemen veroorzaken.

Veel populaire diëten zijn daarom niet zonder gevaar. Bij het ketodieet wordt het eten van koolhydraten beperkt. Er is echter geen enkele wetenschapelijke evidentie om dit te doen bij gezonde mensen! Onderzoeken we de effecten op lange termijn op het lichaam dan zijn er negatieve gevolgen van onevenwichtig eten. Zowel een dieet met veel koolhydraten (fast food) als een dieet zonder of weinig koolhydraten (ketodieet) zorgen voor een kortere levensverwachting.

Het advies van de Hoge Gezondheidsraad is: haal dagelijks 50 tot 55 % van je energie uit koolhydraten van goede kwaliteit. Dit advies is gebaseerd op een studie waarin het eetgedrag van 15 428 volwassenen tussen 45-64 jaar meer dan 25 jaar opgevolgd werd.

Ook andere (vaak commerciële) diëten waar geadviseerd wordt om voedingmidddelen te schrappen of overvloedig te gaan eten brengen gezondheidsrisico’s met zich mee.

Gewicht is resultaat van evenwicht

Moeten we dan nooit meer praten over “gewicht” ? Uiteraard weet iedereen dat overgewicht een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Maar de slinger mag niet doorslaan. Laat je niet leiden door het schoonheidsideaal in de media waar je iedereen ziet in maatje 34 of 36.

De enige manier om gezond te worden of te bijven is simpel: focus op een gezonde levensstijl met een gezond voedingspatroon, beweeg regelmatig en geniet van het leven! En vergeet de dieetpolitie!

Leefstijl 2.0: vergeet dieet. Gedaan met de dieetpolitie.
Weg met de dieetpolitie

Leefstijl 2.0: vergeet dieet!

Lekker eten

De enige manier om gewicht te verliezen is stoppen met diëten en je levensstijl te veranderen. En bij die levensstijl hoort lekker eten!

Wil je ook een gezonde levensstijl combineren met lekker eten? Maak een afspraak met diëtiste Hilde. We bekijken wat jij nodig hebt om met volle teugen van je eten en je leven te genieten!

Succes gegarandeerd met een traject

Je verandert jarenlange gewoonten niet in 1 of 2 consultaties. Door regelmatig je nieuwe gewoonten te evalueren, krijg je inzicht in je manier van eten. Voor maximaal resultaat is een traject aangewezen.

Een traject is een investering die blijft renderen. Na afloop van het traject blijf je dag na dag de vruchten plukken van je nieuwe leefstijl. Je voelt je fitter en energieker.

Hier vind je een overzicht van de tarieven.