Leefstijl 2.0: vergeet dieet: eet

Herken je dit? Ik ben op dieet en:

  • Aardappelen, brood of pasta: verboden.
  • Ik moet al mijn eten stomen, want ik mag geen vet gebruiken.
  • Geen aardappelen en vlees combineren.
  • Fruit is verboden: teveel suiker.
  • Ik vervang maaltijden door shakes of repen.

Minder eten. Minder lekker eten. Heeft dat gewerkt? Hoeveel keer ben jij op maandag begonnen met een nieuw dieet? Wat kan je dan wel doen? Waarom werken diëten niet op lange termijn?

Ik moet streng diëten om gewicht te verliezen

De meeste mensen denken dat alleen een streng dieet kan helpen om gewicht te verliezen. Sommige voedingsmiddelen zouden zelfs totaal verboden zijn. Gewone voeding wordt vervangen door shakes of repen in de hoop te vermageren. Maar klopt dit idee wel?

Om dit idee te onderzoeken, bestudeerde een groep van internationale wetenschappers 14 populaire diëten bij overgewicht. Ze vergeleken de deelnemers met mensen die niet op dieet waren. Er deden 21.942, vooral vrouwelijke, deelnemers mee aan deze studie. Alle deelnemers hadden een gemiddeld BMI van 33 (ernstig overgewicht).

De resultaten van het onderzoek

Het goede nieuws is dat na zes maanden het gewicht en de bloeddruk daalde bij alle soorten diëten.

Helaas was na een jaar de daling in gewicht bijna volledig verdwenen. Bijna alle deelnemers waren bijgekomen. Het positieve effect op de bloeddruk was zelfs bijna volledig verdwenen.

De reden waarom het gewicht na verloop van tijd toeneemt? De meeste mensen kunnen het dieet niet volhouden. Na verloop van tijd zijn ze de “speciallekes” beu. Ze eten zoals ze voordien aten en de kilo’s komen er weer bij. Ze hebben immers niets veranderd aan hun levensstijl.
Bovendien brengt een streng dieet je metabolisme (hoe je lichaam omgaat met de energie uit voedsel) volledig in de war. Gewichtsverlies leidt tot een verlaging van onze ruststofwisseling Na een streng dieet zal je daardoor in de toekomst nog sneller in gewicht toenemen. Een nieuw dieet is daardoor bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

The biggest loser

In deze tv show werden een aantal extreem obese mensen gevolgd (de deelnmers wogen gemiddeld 148,9 kg). Zij kregen een combinatie van een streng dieet en extreem veel lichaamsbeweging. Ze vielen allemaal spectulair af tot op het ogenblik dat de tv camera’s stopten. Nadien kwam het gewicht er weer bij. Uit langdurig vervolgonderzoek bleek bovendien dat hun metabolisme compleet overhoop lag. Zelfs na 6 jaar bleek dat ze in rust 500 kcal per dag minder energie verbrandden dan verwacht kon worden.

Met een gezond evenwicht blijf je op gewicht

Alles begint met evenwicht. Zowel een dieet met veel koolhydaten als een dieet laag in koolhydraten wordt gekenmerkt door een hoger sterftecijfer. Daarom raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om dagelijks 50 tot 55 % van onze energie te halen uit koolhydraten. Hun advies is gebaseerd op een studie waarin het eetgedrag van 15 428 volwassenen tussen 45-64 jaar meer dan 25 jaar opgevolgd werd.

Dit geldt ook voor alle andere (vaak commerciële) diëten: van zodra je onvoldoende/overdreven veel voedingstoffen inneemt, creër je gezondheidsproblemen.

Moeten we dan nooit meer praten over “gewicht” ? Uiteraard weet iedereen dat overgewicht een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Maar de slinger mag niet doorslaan. Je mag je niet laten leiden door het schoonheidsideaal in de media waar je iedereen ziet in maatje 34 of 36.

De enige manier om gezond te worden of te bijven is simpel: focus op een gezonde levensstijl met een gezond voedingspatroon, beweeg regelmatig en geniet van het leven! En vergeet de dieetpolitie!

Leefstijl 2.0: vergeet dieet. Gedaan met de dieetpolitie.
Weg met de dieetpolitie

Leefstijl 2.0: vergeet dieet!

De enige manier om gewicht te verliezen is stoppen met diëten en je levensstijl te veranderen. En bij die levensstijl hoort lekker eten!

Ben je benieuwd hoe je een gezonde levenstijl kan combineren met lekker eten? Vraag raad aan je arts of diëtist om je op weg te zetten.