Over goede voornemens en wonderen

Laurens Hubau op de top van de Kilimanjaro

Een nieuw jaar is de start van veel goede voornemens. Bij veel mensen betekent de start van een nieuw jaar ook de start van een nieuw dieet. Aangespoord door (commerciële) succesverhalen in de media  gaat men op zoek naar een geschikt “dieet”.

Het dieetkeuzemenu heeft meer nummers dan de kaart van een Chinees restaurant. Alle gerechten beloven gegarandeerd een spectaculair gewichtsverlies.

Kies uit onder andere:  het bloedgroependieet, het tien dagen dieet, het pastadieet, het proteïnedieet met shakes of repen, het ketodieet, fruitdiëten (bananendieet, ananasdieet) of groentediëten (kooldieet, soepdieet). Of honderden andere diëten.

Het goede nieuws is dat al deze diëten werken. Je verliest er immers gewicht mee. Door elk van deze diëten ga je drastisch minder eten. Je bent voortdurend gefocust op de aanbevelingen van het dieet en de kilo’s vliegen eraf.

Grote vreugde als het einddoel bereikt is: “Ik ben x kilo afgevallen”. Geen dure poeders of shakes meer, maar dagelijkse kost. Opnieuw brood, aardappelen en pasta op het menu. Eindelijk weer gewoon eten. Gedaan met het hongergevoel en de constante controle.

In de praktijk betekent het einde van het dieet vaak het begin van een forse gewichtstoename. Dit is het logische gevolg van allerlei processen in je lichaam. Ik kom op deze procesen terug in een latere blog.

Wil je gewicht verliezen wees dan realistisch. Stel jezelf dan de vraag: “Hoeveel tijd heeft het mij gekost om die extra kilo’s erbij te krijgen?”

Stel je bent gedurende 5 jaar elk jaar 4 kg toegenomen in gewicht. Na 5 jaar heb je dus 20 kg extra verzameld.
Is het realistisch om te verwachten dat deze 20 kg op 5 maand zullen verdwijnen?

Nochtans beloven sommige diëten een gewichtsverlies van 14 kg in 24 dagen!

Wil je blijvend van de overtollige kilo’s af dan zal je het anders moeten aanpakken. Met een plan dat werkt. En dat is alvast geen dieet.

Wat wel werkt, daarover lees je in een volgende blog.