Feit of fabel: rietsuiker is een gezonde suiker

Feit of fabel: “Rietsuiker is een gezonde suiker want rietsuiker bevat veel mineralen zoals calcium en ijzer”.

Op sommige websites wordt rietsuiker aangeprezen als een echt wondermiddel. Een greep uit de gezondheidsvoordelen van rietsuiker:

  • Het is een goede bron van ijzer en dus ideaal voor menstruerende vrouwen die een verhoogd risico op ijzertekort hebben door bloedverlies.
  • Het verlicht menstruatiekrampen.
  • Rietsuiker heeft een goede invloed op de bloedstolling.
  • Door de antioxiderende eigenschappen van suikerriet onderdruk je chronische ziekten zoals kanker en coronaire aandoeningen.
  • Je voorkomt er wondinfecties mee.
  • Je voorkomt vochtophopingen in je lichaam.

In geval van twijfel: “Durf denken”. Een van de manieren om een voedingsmiddel te onderzoeken is kritisch naar de voedingswaarden of de ingrediëntenlijst kijken. In onderstaande infografiek vergelijken we een banaan en rietsuiker. Ik kies bewust voor de vergelijking met een banaan, omdat veel menen ervan uitgaan dat een banaan veel suiker bevat.

Op het eerste gezicht stellen we vast dat rietsuiker inderdaad meer calcium, ijzer en koper bevat dan een banaan. Meer is altijd beter! Of toch niet?

Voedingswaarden worden altijd uitgedrukt per 100 gram product:

  • 100 gram banaan bevat 6 mg calcium en 0,3 mg ijzer
  • 100 gram rietsuiker bevat 59 mg calcium en 0,9 mg ijzer

Dit wil zeggen dat je 100 gram banaan moet eten om 6 mg calcium binnen te krijgen. Eet je 100 gram rietsuiker dan krijg je 59 mg calcium binnen.
Rietsuiker verslaat banaan met 2-0.

Schuilt daar nog een addertje onder het gras? Het gehalte aan mineralen is maar een deel van het verhaal:

  • Een gemiddelde kleine banaan weegt 100 gram en levert 83 kcal, 1,7 gram vezels, 6 mg calcium en 0,3 mg ijzer
  • Een portie rietsuiker van 100 gram levert 390 kcal, 0 gram vezels, 59 mg calcium en 0,9 mg ijzer

Je moet al een grote portie rietsuiker eten om aan een grote hoeveelheid mineralen te komen. Voeg je een koffielepel rietsuiker (8 gram) toe aan een potje yoghurt dan krijg je door de rietsuiker 31 kcal binnen, 4,72 mg calcium en 0,072 mg ijzer.

Conclusie: laat je niet beetnemen door allerlei (gezondheids)claims van een product. Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook zo!