Spastisch colon/prikkelbare darm/IBS/PDS

Chronische buikpijn

Meer dan 1 op 5 Belgen, vooral vrouwen,  lijdt aan chronische buikpijn. Door buikkrampen, diarree, constipatie of een opgeblazen gevoel kunnen sommige patiënten vaak niet gaan werken of moeten ze hun sociaal leven op een laag pitje zetten. Deze mensen lijden aan het prikkelbare darm syndroom (PDS), ook gekend als spastisch colon. Dikwijls wordt ook het Engelse woord irritable bowel syndrome (IBS) gebruikt.

Oorzaak spastisch colon

Wetenschappers hebben de oorzaken van spastisch colon nog niet helemaal ontrafeld. De arts stelt de diagnose indien de patiënt voldoet aan internationaal overeengekomen criteria:

• Minstens 4 dagen per maand buikpijn hebben.
  • Deze buikpijn is na twee maanden nog niet verdwenen.
  • Patiënten hebben ook last van diarree of constipatie.

Behandeling met medicatie

De behandeling kan bestaan uit het toedienen van medicijnen om de symptomen onder controle te houden. De meeste patiënten zijn niet geholpen met medicijnen. Een aantal patiënten tracht hun klachten te verminderen met kruidenremedies. Sommige kruidenpreparaten geven goede resultaten, maar net als bij de klassieke medicijnen doen ze alleen aan symptoombestrijding. De aandoening wordt hierdoor niet genezen.

Behandeling door voeding: FODMAP-arm dieet

Australische wetenschappers ontdekten dat bij patiënten met prikkelbare darm een bepaalde groep van voedingsmiddelen klachten veroorzaakte. De boosdoeners zijn een groep van koolhydraten of suikers. Voor deze koolhydraten kozen zij de verzamelnaam FODMAP. FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen.

De verschillende FODMAP’s