Tijd voor ontbijt

Hoe ontcijfer ik het etiket?

Vraag raad aan je diëtist!

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.  Normaal eet je op dat moment ongeveer 30 % op van de energie die je die dag nodig hebt.

Wie voldoende eet tijdens het ontbijt laat zich bovendien in de loop van de dag minder verleiden om calorierijke snacks te eten. Wie goed ontbijt loopt minder kans op overgewicht. Dit blijkt uit diverse studies.

Het ideale ontbijt is een combinatie van volle granen, fruit, gezonde vetten en een melkproduct. Vul aan met ongesuikerde thee of koffie. Onderstaande infografiek van het Vlaams Instituut Gezond Leven geeft een goed overzicht.

Boterhammen beleg je eerst met zachte margarine en je vult verder aan met zoet of hartig beleg. Laat je leiden door de seizoenen: combineer in de lente eens plattekaas met aardbeien of radijsjes. Zo heb je meteen een portie fruit of groenten binnen.

Hartig beleg kan bestaan uit: eieren, vis, kalkoen- of kipfilet, (eventueel restje vorige dag), plattekaas met tuinkruiden of radijsjes.

Kies je voor ontbijtgranen? Vermijd dan de gesuikerde varianten. Kies voor volkoren, onbewerkte graansoorten. Er is keuze uit veel soorten onbewerkte vlokken zoals havervlokken, boekweitvlokken, speltvlokken, gepofte quinoa. Ook muesli en granola zonder toevoeging van chocolade of suiker komen in aanmerking.

Selecteer ontbijtgranen steeds op basis van de informatie op het etiket. Je diëtist adviseert je graag bij je keuze.