Dieet: crash of zachte landing?

Over gewicht

Je voelt je niet goed in je vel:

  • Omdat je volgens je weegschaal enkele kilo’s teveel weegt?
  • Omdat je man/kinderen/een/arts/je beste vrienden zeggen dat je teveel weegt?
  • Omdat er binnenkort een feestje is en je enkele maanden geleden een te kleine jurk kocht?
  • Omdat je bijna op vakantie vertrekt met je favoriete, maar ondertusen te kleine bikini?

Je denkt: “Als ik op korte tijd minstens 5 kg vermager, zal ik me beter voelen”.

In de Sterrenbijlage van de krant staat een artikel over BV Huppeldepup en het APB-dieet. De BV eet de hele dag onbeperkt appels, peren en broccoli. Op 5 dagen tijd is hij al 6 kg vermagerd en hij voelt zich fantastisch! Je besluit om dit ook eens te proberen.

Wat is een crashdieet?

Het doel van een crashdieet is om op enkele dagen spectaculair te vermageren.

Deze crashdiëten hebben allerlei gezond klinkende namen:

  • sapdieet
  • fruitdieet
  • detoxdieet
  • yoghurtdieet
  • soepdieet
  • ziekenhuisdieet

Met dit soort diëten krijg je zeer weinig calorieën binnen. Doordat je bijna geen energie binnenkrijgt, val je inderdaad op korte termijn snel af. Je martelt jezelf net lang genoeg met een van deze diëten tot je weer in die ene jurk past of in je favoriete bikini naar het strand kan.

Welk crashdieet kies ik?

Goed nieuws: elk crashdieet werkt. Je verliest gewicht omdat je tijdens een crashdieet drastisch minder gaat eten. Je eet veel minder dan je lichaam nodig heeft waardoor je gewicht spectaculair zakt.

Deze diëten zijn bovendien gemakkelijk om uit te voeren: je krijgt een strak schema en je leeft van portie naar portie. Doordat je voortdurend gefocust bent op de aanbevelingen van het dieet vliegen de kilo’s vliegen eraf.

Op gewicht?

Grote vreugde als het einddoel bereikt is: “Ik ben x kilo afgevallen”. Geen dure poeders of shakes meer, maar dagelijkse kost. Opnieuw brood, aardappelen en pasta op het menu. Eindelijk weer gewoon eten. Gedaan met het hongergevoel en de constante controle (“Ik heb honger, maar pas om 15 uur mag ik weer soep drinken. Nog even volhouden”).

En na het crashdieet?

In de praktijk betekent het einde van het crashdieet vaak het begin van een forse gewichtstoename. Dit is het logische gevolg van allerlei processen in je lichaam. Tijdens het crashdieet is je spierweefsel afgenomen. Hierdoor heb je minder energie verbruikt en dus minder calorieën verbrand. Na het dieet blijft je energieverbruik een hele tijd lager en daardoor kom je sneller aan. Dit is wat we kennen als het jojo-effect: je wordt na elk crashdieet zwaarder dan voor het crashdieet.

Wanneer ga je weer op dieet?

Wil je voor eeuwig blijven afvallen en aankomen dan kies je best zo snel mogelijk voor een ander crashdieet.

Wil je echter het jojo-effect voorkomen dan zal je iets moeten veranderen aan je manier van eten. Je hebt immers al bewezen dat jezelf martelen door minder te eten niet helpt. Integendeel: na elke dieetpoging is je gewicht verder toegenomen.

Wonder of waan?

Wil je gewicht verliezen, wees dan realistisch. Stel jezelf de vraag: “Hoeveel tijd heeft het mij gekost om die extra kilo’s erbij te krijgen?”

Ben je gedurende 5 jaar elk jaar 4 kg toegenomen in gewicht? Na 5 jaar heb je op die manier 20 kg extra verzameld. Is het realistisch om te verwachten dat deze 20 kg op 5 maanden zullen verdwijnen? Als sneeuw voor de zon?

Hoe geraak ik voor altijd van die kilo’s af?

Wil je blijvend van je overtollige kilo’s af dan zal je het anders moeten aanpakken. Met een plan dat werkt. En dat is alvast geen crashdieet, want je hebt jezelf na enkele van deze diëten bewezen dat het niet werkt. Je wil het anders aanpakken, want door jezelf uit te hongeren nam je gewicht aleen maar toe.

J