Vrouw en voeding

Hormonen zijn de motor van veranderingen in het vrouwenlichaam. Vrouwen hebben in alle fasen van hun leven een aangepaste voeding nodig.

Hormonen: start van de puberteit

De puberteit is het begin en de menopauze betekent het einde van de vruchtbare periode van de vrouw. Al deze gebeurtenissen staan onder invloed van hormonen. Hormonen zijn chemische stoffen in ons lichaam die allerlei lichaamsprocessen regelen.

De vrouwelijke hormonen tijdens de puberteit zorgen ervoor dat de menstruatiecyclus op gang komt. Tijdens de puberteit worden de heupen en het bekken breder. Deze veranderingen zijn nodig om een eventuele toekomstige zwangerschap mogelijk te maken.

Hormonen tijdens de zwangerschap

De hormonen tijdens de zwangerschap zorgen ervoor dat je lichaam zich aanpast aan de zwangerschap, dat je baby goed en veilig kan groeien in je baarmoeder en dat de bevalling op gang komt.
Na de bevalling regelen de hormonen de melkproductie. Zo is de melkafgifte steeds afgestemd op de behoeften van de baby.

Hormonen laten het afweten

Op een bepaald moment begint het vrouwelijk lichaam minder hormonen te produceren. De eerste hormonale veranderingen die de menopauze aankondigen, kunnen al opduiken rond je veertigste jaar. Door deze hormonale veranderingen vermindert de vruchtbaarheid.
Vanaf dat moment kunnen schommelende hormoonspiegels allerlei vage klachten geven zoals meer hoofdpijn, een neerslachtig gevoel, hartkloppingen, slaapstoornissen, stramme spieren of een falend geheugen. Veel vrouwen klagen over opvliegers en gewichtstoename.

Voeding bij verschillende levensfasen

Puberteit en voeding

Tijdens elke fase in het leven van de vrouw liggen er qua voeding andere accenten. Tijdens de puberteit ligt de focus op groei. Een jong meisje heeft voldoende energie nodig om te groeien.

Zwangerschapswens

Wens je zwanger te worden? Gezond eten voor je baby begint reeds voor de zwangerschap. De periode voor de zwangerschap (= preconceptieperiode) heeft een effect op de zwangerschap maar ook op de latere gezondheid van de toekomstige baby. Bepaalde ziektes op volwassen leeftijd ontstaan tijdens de zwangerschap!

Zwanger: (w)eten voor twee

Het is geen goed plan om als zwangere vrouw extra veel te eten. Pas in het laatste trimester van de zwangerschap verhoogt de voedingsbehoefte. Een normaal gewicht van de zwangere zal het risico op een zware baby (en hierdoor keizersnede) verminderen. Een verhoogd gewicht tijdens de eerste zwangerschap hangt samen met een verhoogd risico op complicaties bij een volgende zwangerschap.

Menopauze en voeding

De meeste vrouwen merken dat er in de loop van de jaren enkele kilootjes bijkomen. Dit komt doordat  de stofwisseling vertraagt door het ouder worden. Anders gezegd: we hebben minder eten  nodig dan voordien. Passen we op dat moment onze voeding niet aan dan zal er steeds meer vet opgeslagen worden en dus extra gewicht.

Heb je vragen over wat je best eet? Je diëtist helpt je om als vrouw in elke levensfase je voeding aan te passen aan je veranderende behoeften. Zo ben je steeds fit en kan je met volle teugen genieten van het leven.