Weerstand en weerstand

Voedingstekort en dieet

Voor wie graag wat gewicht verliest roept het woord “dieet” vaak afkeer en weerstand op. Het betekent immers meestal: “je mag dit niet eten” of “je moet drastisch minder eten”. En dat lukt vooral tijdens de duur van het dieet.

Gelukkig duren drastische diëten meestal niet lang, want ondertussen loop je de kans op voedingstekorten. Eet je geen brood of fruit? Dan schrap je een belangrijke bron van vezels, vitaminen en mineralen. Op lange termijn heeft dit gevolgen, onder andere voor je weerstand.

Een goede weerstand maakt het verschil tussen ziek worden en gezond blijven. Stel je een kamer voor met 100 mensen en een drager van een virus. Waarom worden sommige mensen ziek en andere niet? Waarom hebben sommige mensen lichte symptomen en zijn andere mensen zwaar ziek van hetzelfde virus?

Eten en weerstand

Van sommige voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze de weerstand verhogen. We moeten onszelf echter geen fabeltjes wijsmaken: er is nog van geen enkel voedingsmiddel bewezen dat het beschermt tegen bepaalde aandoeningen zoals het Corona-virus bijvoorbeeld. Wat wel zeker is, is dat gezonde eet- en leefgewoonten ervoor zorgen dat je weerstand in topvorm is. Een goede weerstand zal geen besmetting voorkomen, maar zal wel de gevolgen van de besmetting beperken.

Dieet enkel op voorschrift

Enkel een medische noodzaak is een reden om bepaalde voedingsmiddelen te schrappen. Reageer je allergisch op bepaalde voedingsmiddelen of heb je een ziekte waar voeding een rol kan spelen (coeliakie, nierziekten)?
Dan zal je arts een voorschrift uitschrijven voor een dieet. Dergelijk dieet staat steeds onder medisch toezicht van een arts of een diëtist om te vermijden dat er op langere termijn tekorten ontstaan.