Winterse lunch met spek en ei

Op koude dagen is een warme lunch ideaal. De combinatie brood, spek en ei geeft energie voor de rest van de namiddag.

In dit recept gebruik ik spek. Oei hoor ik sommigen denken: spek, dat is toch niet gezond, want dat is toch veel te vettig? Veel van mijn lezers zullen denken dat dit op een of andere “verboden lijst” staat.

Tijd om een en ander objectief te bekijken en in perspectief te plaatsen. Laat ons eens de voedingswaarde van spek en speculoos vergelijken. Spek en speculoos hebben trouwens niets gemeen, behalve een alliteratie!

Ik gebruikte voor het recept 2 dunne sneetjes mager ontbijtspek; samen wogen ze 25 gram. Deze 25 gram spek leveren 70 kcal, 6 gram vetten en 2,4 gram verzadigde vetten.

De 4 speculoosjes, samen 31 gram, leveren 152 kcal, 6 gram vetten en 2,4 gram verzadigde vetten.

Wie had dat gedacht: speculoos ziet er helemaal niet vettig uit en toch bevatten deze 4 koekjes evenveel vet als een portie ontbijtspek. De 4 speculoosjes die we gedachteloos opeten tijdens de koffiepauze leveren zelfs meer dan dubbel zoveel energie als de portie ontbijtspek!

Conclusie: geen enkel voedingsmiddel is goed of slecht. In een gezonde levensstijl is daarom geen enkel voedingsmiddel “verboden”. Het enige waarmee je enigszins rekening moet houden zijn de porties en de frequentie. Ik vermoed dat de meesten onder ons niet elke dag spek of speculoos eten. Dat zou een saaie boel worden. Door variatie in je eten te brengen heb je meer plezier in eten.

Eetplezier is net de essentie van een gezonde levenstijl. Begin niet met jezelf van alles te ontzeggen. Dit leidt er alleen toe dat je je ongelukkig gaat voelen en begint te verlangen naar “verboden eten”.

Ja, eet gerust eens enkele sneetjes spek en geniet daarvan. Of eet eens speculoos bij de koffie. Maar eet dan op een bewuste manier. Geniet van elke hap.

Smakelijk 2021 gewenst!