Voeding en zwangerschap

Kinderwens? Pas op tijd je levensstijl aan!

Gezond eten voor je baby begint reeds voor de zwangerschap. De periode voor de zwangerschap (= preconceptieperiode) heeft een effect op de zwangerschap maar ook op de latere gezondheid van de toekomstige baby. Bepaalde ziektes op volwassen leeftijd ontstaan tijdens de zwangerschap!

De cellen voor de baby “rijpen” in het lichaam van de toekomstige ouders reeds 14 weken voor de bevruchting. Dit wil zeggen dat de voedingsstatus van mama en papa reeds 3 tot 4 maand voor de bevruchting optimaal moet zijn!

Vanaf wanneer laat je je begeleiden?

Ter preventie van spina bifida (“open ruggetje”) neemt de mama het supplement foliumzuur in vanaf de kinderwens tot in de twaalfde week van de zwangerschap.

De periode voor de zwangerschap en de eerste acht weken van de zwangerschap zijn cruciaal, maar de meeste zwangeren hebben dan nog geen dokter of andere hulpverlener uit de eerstelijnszorg gezien (vroedvrouw, diëtist).

Laat je voor, tijdens en na de zwangerschap professioneel begeleiden. Om de medische parameters die verband houden met de zwangerschap te controleren, ga je best geregeld op controle bij je arts of vroedvrouw. Voor vragen over levensstijl of voeding kan je terecht bij je diëtist.

Schiet op tijd in actie! Start ruim voor de zwangerschap met een aanpassing van je levensstijl! Boek samen met je partner een preconceptioneel consult.

Grootste aandachtspunten op gebied van levensstijl/voeding

De grootste aandachtspunten op vlak van levensstijl en voeding zijn:

  • Voldoende inname van foliumzuur. Momenteel neemt slechts 40 % van de vrouwen een correcte dosis in.
    Standaard wordt 400 microgram foliumzuur per dag aanbevolen. Heb je een aandoening of neem je bepaalde geneesmiddelen? Dan kan je een andere dosis nodig hebben. Begin dus nooit op eigen houtje met een bepaalde dosering! Raadpleeg steeds een arts voor de correcte dosering.
  • Een gezond gewicht nastreven. Dit geldt zowel voor mama als voor papa!
  • Niet roken of stoppen met roken.
  • Geen alcohol drinken. Plan je op korte termijn zwanger te worden? De eerste twee weken van de zwangerschap weet je nog niet dat je zwanger bent. Drink dus zeker niet in de periode tussen je eisprong en de start van je volgende menstruatie!
  • Vermijd tijdens de zwangerschap bepaalde voedingsmiddelen die een risico kunnen veroorzaken voor de gezondheid van de baby. Je diëtist bekijkt aan de hand van jouw eetpatroon waarop je moet letten.

Na de zwangerschap?

Ook na de zwangerschap is het belangrijk om een gezonde levenssstijl te behouden. Vragen over je gewicht na de zwangerschap? Laat je deskundig begeleiden!