Ovenschotel met kip en prei

Ovenschotel met kipblokjes en prei

Het vierde recept in de reeks maaltijdplanner voor meer tijd en geld is een ovenschotel met kipblokjes en prei.

Tijd en geld besparen met dit recept?

  • Koop voorgesneden kippenblokjes. Of koop kipfilet en snij in reepjes. Steek per portie in de diepvriezer.
  • Gebruik aardappelschijfjes die voorgegaard zijn. Of schil de dag voordien wat extra aardappelen en gebruik die in deze schotel .
  • Gebruik voorgesneden prei uit de diepvries of uit het koelvak van je warenhuis.
  • Maak de volledige schotel de dag voordien klaar en plaats in de koelkast. Bij thuiskomst plaats je ze gedurende 30 tot 35 minuten in een voorverwarmde oven. De oventijd is iets langer omdat de schotel volledig afgekoeld uit de koelkast komt.

Week-of maandmenu deel 4

Duik in de
diepvries

Heb je geen eten gepland of heb je niet voldoende ingrediënten in de koelkast? De oplossing: een voorraad van bederfbare producten in de diepvries. Een diepvries is een investering met een hoog rendement.

Tips om tijd en geld te besparen met de diepvries:

  • Voorzie steeds een voorraad diepvriesgroenten als basis voor de warme maaltijd of om soep mee te maken.
    Voor soep vind je trouwens allerlei combinaties van diepvriesgroenten of zelfs mengelingen van soepen in diverse kleuren.
  • Heb je na het avondeten een groentenrestje? Vries het in. Als je de volgende keer soep maakt, verwerk je dit restje in de soep.
  • Heb je soep gemaakt? Vries dan steeds individuele porties in. Die zijn snel ontdooid. Serveer met brood en veel rauwkost en je hebt een volwaardige maaltijd.
  • Spaghettisaus kan je snel ontdooien. Kook er spaghetti of deegwaren bij en je hebt in een wip eten.
  • Maak een grote portie scampi’s met groenten en saus en vries een deel in. Dien op met enkele sneetjes (afbak)brood.
  • Zorg voor een voorraad wokgroenten en porties kip, vleesvervanger (quorn) of vis in de diepvries. Wok in een grote pan en voeg wokmie toe (hoef je meestal niet te koken).
  • Maak balletjes in tomatensaus met veel groenten en vries porties in. Bij thuiskomst warm je de balletjes op in de microgolf. Kook er een portie rijst of deegwaren bij.
  • Vries vlees, kip of vis zoveel mogelijk in individuele porties in. Koop je soms gezinsverpakkingen? Het loont de moeite om die te verdelen in individuele porties alvorens ze in te vriezen.
    Het voordeel is dat die nadien veel sneller ontdooien (steeds in de koelkast laten ontdooien).
    Hierdoor vermijd je bovendien verspilling, omdat je enkel ontdooit wat je nodig hebt.
  • Zorg voor een voorraad brood in de diepvries. Zo vermijd je dat je ’s morgens met honger naar de bakker moet.

Hutsepot

Hutsepot met kalfsblanquette

Het derde recept in de reeks maaltijdplanner voor meer tijd en geld is een simpele hutsepot.

Tijd en geld besparen met dit recept?

  • Hutsepot is een dankbaar gerecht omdat je ermee kan experimenteren. Je kan afwisselen tussen vleessoorten.
  • In dit recept gebuiken we kalfsblanquette, maar je kan ook kip of quorn gebruiken
  • Smaakt ook lekker met vis! Denk er wel aan dat vis minder lang moet garen dan vlees. Je voegt de vis pas op het laatste toe en legt die bovenaan de groenten. Zo valt de vis niet teveel uiteen.
  • Hutsepot bevat veel groenten en is ideaal om resten van groenten in te verwerken. Ligt er nog een eenzaam worteltje in de koelkast of een stuk kool? Snijden en door de hutsepot doen!
  • Dit gerecht kan je perfect de dag voordien klaarmaken. Hierdoor krijgt het zelfs meer smaak. Laat de hutsepot een nachtje in de koelkast staan: zo komen de smaken mooi tot hun recht.
    Een ideaal recept dus om tijdens het weekend te maken! Op maandagavond moet je de hutsepot enkel nog opwarmen.
  • Hutsepot is een eenpansgerecht. Een groot voordeel van een eenpansgerecht? Veel minder afwas!

Week-of maandmenu deel 3

Voorbereiding is
het halve werk

Door een weekmenu op te stellen weet je wat je gaat eten. Hierdoor hoef je bepaalde handelingen in de keuken slechts eenmaal uit te voeren. Bovendien verminder je hierdoor de hoeveelheid afwas!

Spaar tijd door de volgende tips.

Schil bijvoorbeeld op zondag een driedubbele portie aardappelen. Zo heb je een voorraad voor de komende dagen.

  • 1/3 van de portie aardappelen eet je op zondag
  • 1/3 portie verwerk je tot puree voor op maandag
  • 1/3 hou je apart om op dinsdag te bakken of te verwerken in een ovenschotel.

Maak een dubbele of driedubbele portie en vries die in. Sommige gerechten zijn ideaal om in te vriezen:

  • Spaghettisaus
  • Vis/scampi’s met saus
  • Kipfilet en balletjes  voor vol au vent vries je in porties in.  Op de dag zelf moet je enkel de saus maken en afwerken.

Mosselsaus

Eenvoudig recept voor mosselsaus

Het tweede recept in de reeks maaltijdplanner voor meer tijd en geld is een koud, calorie-arm sausje om op te dienen bij mossels.

Mossels zijn het topingrediënt voor een snelle maaltijd. Je wast ze in fris water. Ondertussen stoof je in een kookpot wat grof gehakte selder, ui en platte peterselie. Je voegt de mossels toe en overgiet ze met wat witte wijn. Eventjes laten opkoken, enkele keren opschudden en na enkele minuutjes kan je al aan tafel.
Voorzie ongeveer 1,5 kg mossels per persoon. Dien op met een caloriearme, zelfgemaakte mosselsaus en brood.

Je kan vaak goedkope kant-en-klare mosselsaus kopen, maar die heeft meestal geen gunstige vetverhouding. Dit recept is arm aan verzadigde vetten doordat een deel van de mayonaise vervangen wordt door yoghurt met 0 % vet. De portie saus is voldoende voor 3 personen.

Tijd en geld besparen?

  • Mossels over? Doe ze uit de schelp en vries ze in. Later komen ze van pas in een vispannetje.
  • Het kookvocht van de mossels kan je invriezen en gebruiken in allerlei bereidingen (vb. vissaus of als basis voor vissoep).
  • Heb je in de koelkast nog een geopende fles witte wijn of een restje witte wijn waar je vanaf wil? Gebruik dit gerust voor het koken van de mossels.
  • Maak zelf mosselsaus (zie recept hierboven).
  • Blijft er mosselsaus over? Gebruik ze dan binnen enkele dagen als dressing bij een slaatje.
  • Plan reeds een volgende maaltijd: koop wat extra mossels en maak de dag nadien een eenvoudige pasta met veel verse tomaten, ui, look, peterselie en mossels.

Week-of maandmenu deel 2

Eten is familietijd

Afspraak/Inspraak

Heb je kinderen? Maak van de maaltijdplanning een familiemoment en geef je kinderen ook inspraak. Dit heeft veel voordelen:

  • Doordat de kinderen zich betrokken voelen bij het eten zullen ze de maaltijden als een teammoment zien.
  • Eten wordt een moment van ontspanning. Een moment om bij te praten.
  • De kinderen leren het belang van overleg. Ze leren rekening te houden met elkaar. Vandaag eten we iets wat Jan lust en morgen iets dat Lies liever lust. Alleen jouw favoriete eten op het menu zetten, lukt niet.

Belang van samen eten

Maaltijden plannen is belangrijk voor je organisatie, maar samen aan tafel eten is nog belangrijker. Momenten waarop je eet, zijn vaak de enige momenten van de dag dat het hele gezin bij elkaar zit. Zie deze momenten als familietijd. Zo kom je van elkaar te weten hoe je dag was. Durf als ouder ook praten over je eigen gevoelens en geef toe dat je een slechte dag had of een aanvaring met een collega.

Door over je eigen gevoelens te praten, zullen de kinderen dit als een uitnodiging zien om ook te praten over wat hen bezighoudt. Aan tafel zal je als ouder sneller merken of er iets aan de hand is met je kinderen. Zaken als pestgedrag zullen sneller boven water komen tijdens een ontspannen tafelmoment.

Op”voeden”

Tijdens de eetmomenten leg je ook de fundering voor goede eetgewoonten later. Zorg ervoor dat de eetmomenten aan tafel vrij zijn van stoorzenders zoals gsm, krant, televisie,…
Uit onderzoek blijkt dat veel Belgische gezinnen televisie kijken tijdens de maaltijd: 41% van de kinderen kijkt televisie tijdens het avondmaal. Deze gewoonte zorgt ervoor dat kinderen sneller afgeleid geraken. Hierdoor verliezen ze voeling met hun verzadigingsgevoel. Dit kan de oorzaak zijn van ongewenste gewichtstoename.

Uiteraard kan je op vrijdag eens samen met de kinderen voor tv eten, maar zorg ervoor dat dit geen dagelijkse gewoonte wordt.

Voorbeeldfunctie

Samen eten heeft een voorbeeldfunctie doordat de kinderen zien wat en hoe de ouders eten. Ze zien ook dat je als ouder nieuwe dingen proeft en hoe je de smaak van het eten beoordeelt. Door samen te eten, leren ze zowel goede eetgewoontes als tafelmanieren aan.

Iedereen aan de slag

Denk niet dat de kinderen te klein zijn om te helpen in de keuken. Er zijn heel wat kleine taakjes in de keuken waarmee kinderen kunnen helpen: groenten wassen, in de saus roeren, iets snijden, sla mengen …
Zelfs kleine taken geven kinderen het gevoel dat ze mee verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat: een lekkere maaltijd. Moeilijke eters trek je op die manier soms beter over de streep. Tijdens het koken kunnen ze eens proeven en als de tafelgenoten het gerecht lekker vinden, zullen ze tijdens het eten sneller geneigd zijn om nog eens te proeven. Op die manier krijgen ze de kans om verschillende keren met een (nieuwe) smaak in contact te komen.

Ze leren ook dat er na de ontspanning soms wat inspanning nodig is. Na de maaltijd is het immers niet de bedoeling dat iedereen wegrent van de keukentafel. Ook de afwas en het opruimen van de keuken verlengen het moment van samen zijn.

Biefstuk met groen trio

Biefstuk met groen trio en quinoa

Dit is het eerste recept in de reeks maaltijdplanner voor meer tijd en geld.

Tijdswinst in dit recept krijg je door:

  • Het gebruik van instant quinoa. Geen instant quinoa op vooraad? Dan kan je de quinoa ook op voorhand koken en in de koelkast bewaren.
  • De groenten kan je eventueel ook de dag voordien (eventueel tijdens het weekend) schoonmaken en stoven.

Het recept vind je hier.

Week-of maandmenu deel 1

Weg met kookstress
na een drukke dag

Het nieuwe school- en werkjaar is gestart. Vaak horen daarbij ook goede voornemens om gezonde maaltijden te koken. Om te vermijden dat je goede voornemens smelten als roomijs in de zon krijg je de komende weken tips om je eten te plannen. We focussen ons op het plannen van maaltijden met behulp van een week- of maandmenu.
Bovendien krijg je ook recepten voor snelle maaltijden en tips om tijd en geld uit te sparen in de keuken.

Om stress te vermijden stel je best een week- of zelfs maandmenu op. Breid je weekmenu bijvoorbeeld uit naar een 12-weken menu (een seizoen). Bewaar deze menu’s en hergebruik ze het volgende jaar.

Op een vaste dag in de week plan je het menu voor de volgende week. Op die manier start je de volgende week zonder kookstress.

Je komt thuis en je weet op voorhand wat je gaat klaarmaken. Bovendien staan alle ingrediënten reeds in je koelkast of voorraadkast. De verleiding om fast food te halen ben je dus voor.