Suiker work out in Corona-tijden

Geen kristalsuiker meer in huis? Maar wel nog een voorraad suikerklontjes?
Doe dan de suiker work out voor je armspieren.

Hamer, Instrument, Nagel, Hamer, Hamer
Zin in een work out voor de armspieren?

Neem dan 100 gram suikerklontjes om 100 gram gewone suiker te vervangen.


Steek de klontjes in een plastic zak en leg de zak buiten op een steen.


Ga de klontjes te lijf met een hamer.


Om een zeer fijn eindproduct te bekomen, maal je de stukgeslagen klontjes nog eens in de blender!

Alternatieven voor suiker in gebak

Het laatste pak kristalsuiker is op en je wil een cake bakken? Je hebt een aantal opties om suiker te vervangen.

Suikersoorten in de vorm van kristallen of poeder

Heb je bijvoorbeeld geen witte kristalsuiker meer, gebruik dan bruine suiker of kandijsuiker.

Ook bloemsuiker is een goede vervanger.

Gekleurde suikersoorten zullen uiteraard een invloed hebben op de kleur van je gebak!

Ook suikerklontjes komen in aanmerking!

Zoetstof

Je kan suiker vervangen door een zoetstof. Raadpleeg de verpakking om te weten door hoeveel zoetstof je de suiker kan vervangen.  Als de hoeveelheid zoetstof te klein is heb je wel te weinig massa waardoor de gebak kleiner blijft.

Goede bakresultaten heb ik met:

  • Sugarly van Canderel (100 g suiker = 50 gram Sugarly) 
  • Tagatesse van Damhert (100 g suiker = 50 gram Tagatesse)

Stroop

Esdoornsiroop of agevesiroop: gebruik 3/4 van de hoeveelheid suiker die je anders zou gebruiken.

Rijststroop: gebruik evenveel rijststroop als suiker

Fruit

Vervang een deel van de suiker door geprakte banaan. Meestal gebruik ik de helft suiker en de helft banaan. Heb ik 200 gram suiker nodig in een recept, dan prak ik 1 banaan en voeg 100 gram suiker toe. Dit mengsel gebruik ik dan in mijn gebak.

Je kan ook appelmoes gebruiken om suiker te vervangen. Vervang zeker niet de volledige hoeveelheid suiker door appelmoes anders dreigt het geheel te papperig te worden. Een goede maat is hier ook om de helft van de suiker te vervangen door appelmoes.

1 geprakte banaan vervangt 100 gram suiker

Honing

Honing kan ook, maar denk eraan dat je de waardevolle enzymen in de honing stuk maakt door verhitting. Je vervangt de suiker in het recept door dezelfde hoeveelheid honing.

Staat er nog een pot “versuikerde” honing (= honing waarin zich kristallen gevormd hebben) in je kast. Gebruik deze honing dan in je gebak. Om de kristallen te vewijderen laat je de honing zachtjes opwarmen. Op die manier lossen de kristallen op.

Ook honing die donker van kleur geworden is, kan je nog prima gebruiken in baksels.

Appelcake zonder appels

Je wil de appelcake uit een vorig blogbericht maken, maar je hebt geen appels in huis?

Kijk eerst en vooral eens achteraan in je koelkast of voorraadkast of er nergens een “verrimpeld” exemplaar achtergebleven is. Dat komt nu goed van pas!

Is je volledige voorraad appels uitgeput? Dan kan je verse appels vervangen door:

  • Appelmoes uit een blik of pot
  • Abrikozenmoes uit blik of pot
  • Verse peren
  • Peren in blik
  • Stukjes ananas of abrikozen/perziken uit een blik
  • Enkele eetlepels confituur

Enkele tips voor een goed bakresultaat:

  • Gebruik je fruit uit blik? Laat dit dan eerst goed uitlekken vooraleer je het op het deeg legt.
  • De werkwijze voor de cake blijft dezelfde: nadat je de helft van het deeg in de bakvorm gegoten hebt, beleg je met “fruit” naar keuze. Nadien overgiet je met de rest van het deeg.

Invloed van frisdrank op lichaamsgewicht

Scenario 1

Een gezond voedingspatroon: je eet en beweegt net genoeg om op gewicht te blijven.

Dan zal je een stabiel gewicht hebben.

Scenario 2

Een gezond voedingspatroon met elke dag een blikje frisdrank.

Je drinkt elke dag een blikje frisdrank. Verder verander je niets aan je eetgewoonten of beweeggewoonten.

Dan zal je een gewichtstoename van 7,25 kilo per jaar hebben.

Scenario 3

Een gezond voedingspatroon met elke dag een blikje frisdrank en extra beweging.

Om het drinken van de frisdrank te compenseren besluit je meer te bewegen.

Om een gewichtstoename van 7,25 kilo per jaar te vermijden zal je elke dag extra moeten bewegen. Je kan dan vb. ½ uur wandelen aan een tempo van 5 km/uur om het blikje frisdrank te verbranden.

Voedselallergie of voedsel intolerantie? – Deel 1

Er is een groot verschil tussen een voedselintolerantie en een voedselallergie. Ook  de methodes om dit te testen zijn totaal verschillend. In enkele posts bekijken we achtereenvolgens wat is een allergische reactie (deel 1 ), wat verstaan we onder intolerantie (deel 2) en het buitenbeentje glutenintolerantie (deel 3).

Een voedselallergie is een abnormale reactie van ons afweersysteem (of immuunsysteem) op een voedingsbestanddeel  (meestal een voedingseiwit).

Voorbeelden van voedingsmiddelen die een allergische reactie kunnen veroorzaken.

Bij  het eerste contact met een bepaald  voedseleiwit (allergeen) is er nog geen reactie, maar het lichaam maakt wel antistoffen aan tegen dit allergeen. Deze antistoffen hebben de naam immoglobuline E. Dit immunoglobuline is steeds betrokken bij voedselallergie en bevindt zich op de slijmvliezen (luchtwegen, spijsverteringsstelsel) in ons lichaam.

Eigenlijk beschermt de IG E reactie ons lichaam tegen indringers van buitenaf. Bij een voedselallergie is deze reactie overdreven: ons lichaam ziet een bepaald voedingseiwit onterecht als gevaarlijke indringer. Dit heeft vervelende gevolgen bij een tweede contact met het allergeen.

Bij het tweede contact met het antigeen zal  het afweersysteem van het lichaam reageren door histamine vrij te geven. Immoglobuline E bindt zich aan de indringer en daarbij komt histamine vrij. Histamine verwijdt de bloedvaten en veroorzaakt dan de symptomen die kenmerkend zijn voor allergisch reactie (rode neus, rode ogen, gezwollen lippen). Een voedselallergie kan ook ernstige huidklachten zoals eczeem veroorzaken.

Stel je bent allergisch aan vis en je eet dat toch. Dan herkent immunoglobuline E bepaalde eiwitten in de vis (antigeen)  en reageert door het eiwit aan zich te binden en zo onschadelijk te maken.

Een allergie kan aangetoond worden door een bloedafname. De allergie kan verder aangetoond worden door (prik)testen op de huid.

De 14 allergenen die verplicht op de verpakking moeten vermeld worden.

Bepaalde voedingsallergenen (die een allergische reactie kunnen uitlokken) moeten steeds verplicht op de verpakking van voedingsmiddelen vermeld worden. Het gaat om 14 verschillende allergenen. Het FAVV bepaalt hoe deze informatie moet gegeven worden aan de consument. Soms bevat een voedingsmiddel een allergeen dat niet vermeld staat op de verpakking. Indien dit wordt vastgesteld, wordt de consument onmiddellijk op de hoogte gebracht. Dit gebeurt via de website van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV).

Zalmmoten met pastinaakpuree en prei

Het recept vind je hier

Zet minstens 1 keer per week vette vis op het menu: die bevat veel omega 3-vetzuren. Vette vis bevat meer dan 10 gram vet per 100 gram product.

Door het eten van vette vis ben je beter beschermd tegen hart- en vaatziektes. Ook voor kinderen is vette vis een aanrader: omega 3 bevordert immers de ontwikkeling van de hersenen en het zicht.

Vis bevat vitamines zoals A, D, B12 en niacine (B3), mineralen en sporenelementen zoals ijzer, zink, jodium en selenium. Allemaal broodnodige voedingsstoffen.

In dit recept kiezen we voor zalm. Andere vette vissen zijn: botervis, haring (ook maatjes), makreel, rivierpaling, sardientjes.

Kies je voor halfvette vis (2 tot 10 gram vet per 100 gram vis) dan heb je de keuze uit: ansjovis, forel, goudbrasem, heilbot, inktvis, karper, mossel (gekookt), oester, tarbot, tongschar, zalmforel, zeebrasem, zeepaling (doornhaai), zwaardvis.

Op je gezondheid: alcoholvrij aperitief zonder calorieën

Deze week viel mijn oog op een alcoholvrije gin: Ceder’s crisp. Ik werd nog blijer toen ik zag dat het drankje slechts 4 kcal per 100 ml bevat.

Variant Ceder’s crisp

Ik heb een eenvoudige gin-tonic getest: 50 ml gin en 150 ml (light) tonic. Kies je voor light tonic dan is je drankje vrij van calorieën.

Deze gin wordt gemaakt in het Cedergebergte in Zuid-Afrika en bevat Kaapse botanicals zoals Buchu en rooibos. Het productieproces is hetzelfde als bij een gewone gin, maar nadien wordt de alcohol verwijderd. Je proeft er komkommer, kamille en jeneverbes in.

De gin bestaat bovendien in 3 verschillende varianten.

Alhoewel het eindproduct alcoholvrij is, wordt het niet aangeraden voor zwangere vrouwen omdat Buchu de weeën kan opwekken.