Kant-en-klaar uit de supermarkt:
vaak niet super

Kant-en -klare maaltijden uit de supermarkt zien er vaak verleidelijk uit. Geen werk en geen afwas.

En toch heeft zelf koken veel voordelen. We zetten er hieronder enkele op een rijtje.

Zelf koken zorgt voor eindeloze variatie: elke keer is hetzelfde gerecht net een tikkeltje anders. Niemand weegt thuis zijn ingrediënten af tot op de milligram. Dit gebeurt bij industriële productie wel waardoor je telkens identiek dezelfde smaak krijgt.

Als je zelf kookt kan je veel besparen op de maaltijdkost. Kant-en-klare maaltijden lijken een aantrekkelijk prijskaartje te hebben, maar de prijs zegt niets over de voedingswaarde van het eten. Kort gezegd komt het erop neer dat je met kant-en-klaar meestal meer, vaak minderwaardige, calorieën binnenkrijgt. Op lange termijn zorgt een dagelijkse verhoogde calorie-inname voor een geleidelijke gewichtstoename.

Door zelf te koken zorg je dus voor een stabiel lichaamsgewicht: zelf gemaakt eten bevat minder energie dan kant-en-klare maaltijden en tijdens het koken verbruik je energie. Op voorwaarde dat je niet aan het aperitieven slaat tijdens het koken 😊  Beeld je eens een gemiddelde persoon in met een gemiddelde energiebehoefte. Dan kan deze persoon door elke dag zelf een uurtje in de keuken te staat op jaarbasis 6 kg lichaamsgewicht verliezen! Hij realiseert dit gewichtsverlies enkel door zelf te koken in plaats van de beentjes onder tafel te steken om een afgehaalde kant-en-klare maaltijd te verorberen! Uiteraard telt de afwas ook mee als work-out!

Door zelf te koken heb je meer controle over de ingrediënten van je maaltijd. Je kiest zelf of je suiker gebruikt, hoeveel zout je toevoegt en welk soort vet je  gebruikt. Bovendien voeg je geen kleurstoffen, geurstoffen of smaakstoffen toe.

Maaltijden die je zelf kookt, hebben daardoor meestal een betere samenstelling dan kant-en-klare maaltijden. Fabrikanten voegen vaak ingrediënten toe om de smaak te “verbeteren”.  Onlangs zag ik een verpakking van een visschotel waar suiker aan toegevoegd was. Wie zelf vis bakt, heeft meestal niet de neiging om daar suiker over te strooien.

Je wordt je bewust van de werkelijke ingrediënten van je eten.  Een droog koekje lijkt voor de meeste mensen een gezonde keuze. Tot je ziet hoeveel boter er nodig is als je zelf koekjesdeeg maakt.

Zelf koken is een goede motivatie om moeiteloos een gezonde levensstijl te volgen. De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan om dagelijks minstens 300 gram groenten te eten. Wie enkel kant-en-klare maaltijden eet of alleen in het bedrijfsrestaurant dineert, zal deze aanbeveling vaak niet halen.

Heb je kinderen? Door zelf met voeding bezig te zijn, nemen kinderen goede eetgewoonten over. Zet je kinderen gerust aan het werk in de keuken. Doordat je de kinderen betrekt bij het eten, krijgen zij ook een gevoel van verantwoordelijkheid. Helpen in de keuken heeft een goede invloed op slechte eters. Ze zullen sneller geneigd zijn om te proeven omdat ze zelf meegewerkt hebben aan de maaltijd.

Is kant-en-klaar eten dan steeds uit den boze?

Uiteraard is er niets mis om af en toe een beroep te doen op kant-en-klaar.  Gebeurt dit minder dan 1 x per week,  dan moet je je geen grote zorgen maken over je gezondheid. Eet je dergelijke maaltijden meer dan eens per week dan onderneem je best wel actie. Tracht deze maaltijden dan aan te vullen met extra groenten. Geef bijvoorbeeld verse soep als voorgerecht of voorzie extra rauwkost (sla, tomaat, komkommer, …).

Door een goede weekplanning zal je minder geneigd zijn om kant-en-klare maaltijden in huis te halen.  Daarover kon je al enkele blogs lezen in de reeks week- of maandmenu:
Weg met kookstress na een drukke dag
Eten is familietijd
Voorbereiding is het halve werk
Duik in de diepvries
Tip voor beleggers: investeer niet op de beurs

In een volgende post maak ik een vergelijking tussen gekochte tonijnsla en een zelf gemaakt alternatief.