Gevaar koolhydraatarm eten: is brood nodig?

Geen brood of pasta meer?

Heb jij ook al geprobeerd om koolhydraatarm te eten en dus geen of minder brood, pasta of aardapelen te eten? Dan heb je vast gemerkt dat de kilo’s eraf vliegen. Maar hoelang kon je deze manier van eten volhouden?

Merkte je dat de kilo’s er snel weer bijkwamen nadat je opnieuw brood begon te eten? Toen ontstond het vermoeden dat brood en andere koolhydraten zoals pasta en aardappelen de grote boosdoeners zijn om in gewicht toe te nemen. Door de fourte associatie tussen brood/pasta en gewicht is is de mythe van het koolhydraatarm eten ontstaan.

Eet jij koolhydraatarm om te vermageren? Klopt de veronderstelling dat je brood en pasta moet schrappen om te vermageren?

 
zuurdesembrood

Gevolgen koolhydraatarm eten op korte termijn

Is het een goed idee om brood, pasta en andere koolhydraten blijvend te schrappen uit je voeding en zo beter op gewicht te blijven?

Onderzoek wijst uit dat een dieet arm aan koolhydraten inderdaad leidt tot gewichtsverlies. Studies toonden echter aan dat er na enkele jaren maar weinig overblijft van dit goede resultaat. Tijdens het dieet kan je bovendien last krijgen van je darmklachten doordat je veel minder vezels inneemt.

Bovendien bevatten koolhydraten zoals volle granen ook andere nuttige voedingstoffen zoals mineralen (ijzer, magnesium, selenium). Door die uit je menu te schrappen loop je kans op voedingstekorten.

Wist je dat het advies is om als volwassene minstens 125 gram volle graanproducten per dag te eten om gezond te blijven?

 

Gevaar koolhydraatarm eten op lange termijn

Op lange termijn vergroot een dieet arm aan koolhydraten het risico op vroegtijdig overlijden. Mensen  die te weinig koolhydraten eten lopen het risico om vroeger te sterven dan leeftijdsgenoten die wel voldoende koolhydraten eten.

 

Kan ik ook op gewicht blijven als ik koolhydraten eet?

Wat moet je dan wel eten om op gewicht te blijven of te vermageren? Kort samengevat: je kan alles eten! Een gezond voedingspatroon is het resultaat van een combinatie van eiwitten, vetten en koolhydraten. Wist je dat je je energie best uit 50 tot 55 % koolhydraten van goede kwaliteit haalt? We denken dan aan koolhydraten zoals volle granen, aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit.

 

Wat is het beste manier om gezond te blijven?

De meeste mensen associëren gezondheid nog vaak met gewicht. Dit klopt maar ten dele; het is niet omdat je graatmager bent dat je gezond bent. Het is niet omdat je een verhoogde BMI hebt dat je ongezond bent. Over het beste dieet om te vermageren schreef ik reeds een artikel.

Diëten is zelden de oplossing op lange termijn. De enige manier om gezond te blijven is radicaal stoppen met diëten. Kies voor eten dat je gelukkig maakt.

Ben je benieuwd hoe je lekker kan eten zonder diëten?
Vraag raad aan je diëtist om je op weg te zetten en je te coachen.

 

Ja! Ik wil graag professionele begeleiding door een gespecialiseerde diëtiste!

Leg vandaag je afspraak vast in mijn online agenda.

Heb je bijkomende vragen?

Stuur me je vraag door via het contactformulier.