Back to basics: brood bakken

Lekker eten zorgt ervoor dat je de hele dag fit en energiek bent. Van lekker eten word je goedgezind, want eten is meer dan energie bijtanken. Eten is genieten van bijzondere smaken. Als je bovendien kiest voor een kwaliteitsvol product ben je beter in balans. Dat zal je bovendien ook op de weegschaal zien!

Smakelijk eten wil niet zeggen: duur of ingewikkeld eten met ontelbaar veel ingrediënten. De lekkerste smaken vind je vaak in de simpelste gerechten. In brood bijvoorbeeld.

’s Middags eet ik graag een goedgevulde boterham met pit en smaak, want na het middageten wil ik een verzadigd gevoel hebben. Daarom is het belangrijk om een goede kwaliteit brood te kiezen. Bij de ambachtelijke bakker vind je lekker brood in allerlei variëteiten en smaken. Ook in de supermarkt vind je een uitgebreid, vaak voorverpakt, broodgamma. Hoe kies je het juiste brood? Met andere woorden: hoe krijg je waar voor je geld?

Als ik een product koop, kijk ik als diëtist eerst naar de ingrediëntenlijst. Minder is altijd meer. Bij de bakker kan je navragen wat er in het brood zit. In de supermarkt kan je het etiket met de ingrediëntelijst bekijken.

De ingrediëntenlijst van dit supermarktbrood (scrabblewoord!) is goed gevuld. Sommige ingrediënten zoals  weipoeder, ascorbinezuur en veldbonenmeel verwacht je eigenlijk niet in brood.

Je kan je de vraag stellen: “Is dat wel gezond al die extra ingrediënten?” Het is niet eerlijk te beweren dat alle toevoegingen zomaar als schadelijk te beschouwen zijn. Ascorbinezuur is een natuurlijk ingrediënt dat ervoor zorgt dat het brood langer vers blijft. Het acerolapoeder (afkomstig van de acerolakers) vervult dezelfde functie.

Deze ingrediëntenlijst kan echter wel problemen opleveren bij mensen met een allergie of intolerantie. Zij moeten de ingrediëntenlijst steeds aandachtig lezen, want ze kunnen gezondheidsproblemen krijgen door sommige ingrediënten. Hoe langer de ingrediëntenlijst hoe groter de kans dat er iets over het hoofd gezien wordt.

Bij dit voorverpakt brood zijn er enkele aandachtspunten voor wie allergisch of intolerant is:

  • Weipoeder duidt op de aanwezigheid van melk. Wie lactose-intolerant is, eet dit brood beter niet. Voor wie lijdt aan koemelkeiwitallergie is dit brood zelfs verboden.
  • Heb je een intolerantie voor E300? Dan kan je dit brood niet eten.
  • Gevoelige darmen? Veldbonenmeel kan klachten zoals winderigheid veroorzaken.

Voor brood geldt: hoe minder hoe beter! En daarmee bedoel ik niet minder sneetjes, maar minder ingrediënten. Een sneetje brood met minder ingrediënten zal je een gevulder gevoel geven waardoor je er minder van eet. Dat is trouwens een van de reden waarom ik mijn eigen zuurdesembrood bak met slechts 3 ingrediënten. Binnenkort publiceer ik een recept om je eigen zuurdesemstarter te maken en op basis daarvan je eigen zuurdesembrood te bakken.