Week-of maandmenu deel 2

Eten is familietijd

Afspraak/Inspraak

Heb je kinderen? Maak van de maaltijdplanning een familiemoment en geef je kinderen ook inspraak. Dit heeft veel voordelen:

  • Doordat de kinderen zich betrokken voelen bij het eten zullen ze de maaltijden als een teammoment zien.
  • Eten wordt een moment van ontspanning. Een moment om bij te praten.
  • De kinderen leren het belang van overleg. Ze leren rekening te houden met elkaar. Vandaag eten we iets wat Jan lust en morgen iets dat Lies liever lust. Alleen jouw favoriete eten op het menu zetten, lukt niet.

Belang van samen eten

Maaltijden plannen is belangrijk voor je organisatie, maar samen aan tafel eten is nog belangrijker. Momenten waarop je eet, zijn vaak de enige momenten van de dag dat het hele gezin bij elkaar zit. Zie deze momenten als familietijd. Zo kom je van elkaar te weten hoe je dag was. Durf als ouder ook praten over je eigen gevoelens en geef toe dat je een slechte dag had of een aanvaring met een collega.

Door over je eigen gevoelens te praten, zullen de kinderen dit als een uitnodiging zien om ook te praten over wat hen bezighoudt. Aan tafel zal je als ouder sneller merken of er iets aan de hand is met je kinderen. Zaken als pestgedrag zullen sneller boven water komen tijdens een ontspannen tafelmoment.

Op”voeden”

Tijdens de eetmomenten leg je ook de fundering voor goede eetgewoonten later. Zorg ervoor dat de eetmomenten aan tafel vrij zijn van stoorzenders zoals gsm, krant, televisie,…
Uit onderzoek blijkt dat veel Belgische gezinnen televisie kijken tijdens de maaltijd: 41% van de kinderen kijkt televisie tijdens het avondmaal. Deze gewoonte zorgt ervoor dat kinderen sneller afgeleid geraken. Hierdoor verliezen ze voeling met hun verzadigingsgevoel. Dit kan de oorzaak zijn van ongewenste gewichtstoename.

Uiteraard kan je op vrijdag eens samen met de kinderen voor tv eten, maar zorg ervoor dat dit geen dagelijkse gewoonte wordt.

Voorbeeldfunctie

Samen eten heeft een voorbeeldfunctie doordat de kinderen zien wat en hoe de ouders eten. Ze zien ook dat je als ouder nieuwe dingen proeft en hoe je de smaak van het eten beoordeelt. Door samen te eten, leren ze zowel goede eetgewoontes als tafelmanieren aan.

Iedereen aan de slag

Denk niet dat de kinderen te klein zijn om te helpen in de keuken. Er zijn heel wat kleine taakjes in de keuken waarmee kinderen kunnen helpen: groenten wassen, in de saus roeren, iets snijden, sla mengen …
Zelfs kleine taken geven kinderen het gevoel dat ze mee verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat: een lekkere maaltijd. Moeilijke eters trek je op die manier soms beter over de streep. Tijdens het koken kunnen ze eens proeven en als de tafelgenoten het gerecht lekker vinden, zullen ze tijdens het eten sneller geneigd zijn om nog eens te proeven. Op die manier krijgen ze de kans om verschillende keren met een (nieuwe) smaak in contact te komen.

Ze leren ook dat er na de ontspanning soms wat inspanning nodig is. Na de maaltijd is het immers niet de bedoeling dat iedereen wegrent van de keukentafel. Ook de afwas en het opruimen van de keuken verlengen het moment van samen zijn.