De illusie van controle tijdens een dieet

Doe jij deze dingen tijdens een dieet

  • Je eten afwegen.
  • Obsessief calorieën tellen of controle installeren om bij te houden hoeveel je eet.
  • Vaak op de weegschaal staan.
  • Rauwkost eten omdat het “moet”.
  • Veel sporten, omdat je “moet”.
  • Eten opdelen in goed en slecht.
  • Calorierijke voedingsmiddelen (vb. noten, vetten) vermijden zonder rekening te houden met hun werkelijke voedingswaarde.
  • Sociale situaties vermijden omdat je bang bent voor wat er op tafel zal staan.

Door te wegen, te tellen en alles nauwkeurig bij te houden heb je het gevoel dat je alles onder controle hebt: “Als ik exact weet wat ik eet, heb ik alles onder controle”.  

 
controle

Wie bepaalt het menu?

De vraag is hoe jij je voelt als je de controle over wat, hoeveel en wanneer je eet uit handen geeft.

Wees eens eerlijk en stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Is het fijn om gecontroleerd en gevolgd te worden door apps die me op de vingers tikken en me het gevoel geven dat het steeds beter kan.
  • Hoe voel ik me als de weegschaal zegt dat mijn gewicht niet is wat ik hoopte, maar ik heb honger.
  • Ik doe aan intermittent fasting en ik mag tussen 12 en 18 uur eten, maar ik heb om 11 uur honger.

Als je je realiseert dat iemand anders tijdens je dieet de touwtjes in handen heeft, word jij daar gelukkig van?

Word jij gelukkig als:

  • De weegschaal aangeeft of je al dan niet mag eten.
  • Een dieetgoeroe allerlei voedingsmiddelen verbiedt waardoor je op den duur het risico loopt om ongezond of onevenwichtig te gaan eten.
  • Dieetregels bepalen wanneer je mag eten.

Door te vertrouwen op iemand anders geef je jezelf de boodschap dat je het niet kan en dat je voor je primaire behoeften afhankelijk bent van iemand anders. Het is net alsof je als kind de toestemming moest vragen om naar het toilet te gaan. De toestemming om naar het toilet te gaan is al net even onzinnig als toestemming vragen om te eten. Biologische functies zoals drang om te plassen of te eten kan je niet  zonder gevolgen negeren. Je zal er ongewenste gevolgen van ondervinden.

 

Met lange tanden eten

Door de controle over je biologische functies af te willen staan of door je eigen verantwoordelijkheid voor je welzijn aan iemand anders te geven, negeer je je diepste ik. Je gaat voorbij aan wat jij nodig hebt nodig hebt en hierdoor:

  • Vergeet je te luisteren naar je hongergevoel; daardoor geraken je hormonen die honger en verzadiging regelen in de war.
  • Kan je niet genieten van je dag; je kijkt immers enkel uit naar de dag waarop je het perfecte getal op de weegschaal zal zien.
  • Ken je niet genieten van je eten, want je bent voortdurend op je hoede om geen fouten te maken.
  • Kan je niet deelnemen aan het sociaal leven omdat je bang bent om de “verkeerde” keuzes te maken.
  • Verwaarloos je je gezondheid doordat je enkel focust op gewichtsverlies.
  • Heb je geen energie over om je voedingspatroon ingrijpend te veranderen om zo een gezonde levensstijl te krijgen.
  • Verander je niets aan je levensstijl waardoor je gedoemd bent om eeuwig op dieet te blijven.

Doordat je niet zelf mag kiezen, beleef je geen plezier aan je eten. Dit heeft vaak ook tot gevolg dat er tijdens een dieet ongewenst eetgedrag ontstaat doordat je tegen de dieetregels in opstand komt. Net zoals een puber die rebelleert tegen regels van bovenaf, zal jij reageren op regels die van buitenaf opgelegd worden. Dit kan er zelfs ervoor zorgen dat je op zoek gaat naar extra eten waardoor je in een vicieuze cirkel van eten, belooneten, overeten en diëten kan terechtkomen.  Hierover lees je meer in deel 5 van deze reeks: “De dieetcyclus ontrafeld”.

 

Bepaal zelf het menu

Door de controle en de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen, bungel je als een marionet aan een touwtje. Je hebt dan wel de indruk dat het voldoende is om de dieetregels te volgen om een blijvend resultaat te krijgen, maar schijn bedriegt.

Door obsessief je eten of jezelf  te wegen of door calorieën te tellen, geef je de controle over je voeding aan iemand anders. Niet jij, maar het dieet of de weegschaal hebben de controle over je eten.  Jij bent onderworpen aan dieetregels en je eigen behoeften en signalen van je lichaam worden  aan de kant geschoven.

Het dieet schrijft je voor wat, hoeveel en wanneer je mag eten. Of erger: als de weegschaal een “verkeerd cijfer” toont, ben je geneigd om jezelf te straffen en minder of niet te eten. Hierdoor kan je je gezondheid in gevaar brengen!

Als jij voortdurend toestemming moet vragen aan iemand anders om te eten, wie heeft er dan de controle?

Vergeet dus het idee dat je door een dieet controle hebt over je eten.

 

Kies voor de juiste balans

Tijdens een dieet luister je niet naar je lichaam, maar vertrouw je blindelings op iemand anders zoals een dieetschema, een dieetgoeroe of de weegschaal.

Door de  hongersignalen van je lichaam te negeren creëer je bovendien een bijkomend probleem, want je hebt deze signalen nodig om je energie-inname correct te laten verlopen zodat je energiehuishouding in balans blijft. Je kan echter niet ongestraft knoeien met je lichaamsgewicht en je eten. Na een tijdje riskeer je om energietekorten op te bouwen doordat je voeding onvolwaardig is. Vergelijk het met je auto: je mag niet vergeten om je auto vol te tanken met de correcte brandstof, want het zou wel eens kunnen gebeuren dat je onverwacht stil staat!

In een volgende blog heb ik het over onze hongersignalen en hoe die ons helpen om een stabiel lichaamsgewicht te hebben.

 

De overige delen in deze reeks

  • Gewicht en geluk
    Een dieet niet helpt om blijvend gewichtsverlies te bekomen. Een brand blus je immers niet met olie!
  • De illusie van controle tijdens een dieet
    Wie heeft tijdens een dieet echt de touwtjes in handen?
  • Honger en dieet
    Een stabiel lichaamsgewicht krijg je door te luisteren naar je hongersignalen.
  • Het jojo-effect: hoe een dieet zorgt voor meer gewicht
    Een dieet heeft vaak een omgekeerd effect: je valt enkele kilo’s af maar deze kilo’s komen er meestal meteen weer bij. Hoe komt dit?
  • De dieetcyclus: de 4 fasen van een dieet
    “Moetivatie” is de oorzaak van de vicieuze cirkel van eten, belooneten, overeten en diëten.
  • Gevolgen van minder koolhydraten eten tijdens een dieet
    Hoe kan een schema weten hoeveel eten jij nodig hebt? Neem zelf de touwtjes in handen!
  • Theorie en praktijk van eten
    De meeste dieetschema’s zijn louter gebaseerd op theorie, maar werken in de praktijk niet.
  • Dieetschema’s en de weegschaal: een duivelse combinatie
    Je weegschaal kan ervoor zorgen dat je vast blijft zitten in de dieetcyclus.
  • Humeur en de weegschaal
    Start jij je dag met de weegschaal? Welke impact heeft dat op jou en je humeur?
  • Vervang de weegschaal door de gelukschaal
    Wil jij lekker in je vel zitten, installeer dan een gelukschaal. Vervang de cijfers van je weegschaal door vriendelijke gedachten: zoals blij zijn, je goed in je vel voelen, je gelukkig voelen.
  • Eten zonder zorgen: hoe pak je het aan?
    Wil je eten zonder zorgen dan focus je op een gezonde levensstijl. Als diëtiste coach ik je tijdens een persoonlijke begeleiding met motiverende eetsessies.
 

Wil je zelf controle over wat je eet?

Ja! Ik wil graag professionele begeleiding door een gespecialiseerde diëtiste!

Leg vandaag je afspraak vast in mijn online agenda.

Heb je bijkomende vragen?

Stuur me je vraag door via het contactformulier.

1 gedachte over “De illusie van controle tijdens een dieet”

  1. Pingback: Nooit meer op dieet – Maak van de weegschaal je gelukschaal - Dietiste Hilde

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *