Gewicht en geluk

Hoe voel je je na een dieet?

Vaak denk je dat je gelukkiger zal zijn na een dieet omdat je dan enkele kilo’s minder weegt.

Op het moment dat het “magische gewicht” bereikt is, stel je enkele dingen vast:

  • Alle remmen mogen los, want het einddoel is behaald.
  • Het geluksgevoel over het nieuwe gewicht ebt snel weg.
  • De dagelijkse zorgen en problemen zijn niet verdwenen door een lager getal op de weegschaal.
  • Na een tijdje begint het cijfer op de weegschaal de “verkeerde kant” op te gaan.
  • Doordat je je ontevreden voelt over dat cijfer plan je een nieuw dieet om weer controle te krijgen over je gewicht. Je hoopt dat je gelukkiger zal zijn als je na dit dieet enkele kilo’s minder weegt.
 
gewicht

Vicieuze cirkel gewicht en geluk

Voor je het weet, ben je beland in de vicieuze cirkel van gewicht en geluk waarbij je denkt dat je gelukkiger zal zijn als je minder weegt.

Het geluksgevoel dat ontstaat aan het begin van het dieet, ebt na het dieet weg. De dieetregels zorgden ervoor dat je gefocust bleef om de strijd met het getal op de weegschaal aan te gaan. Zolang je het dieet volgde, kon er niets misgaan; hierdoor kreeg je de illusie van controle.

Doordat je tijdens het dieet alles onder controle lijkt te hebben, voel je je gerust. Die controle zorgt voor rust en geluk: er is geen vuiltje aan de lucht als de weegschaal de goede kant uitgaat.

 

Verslaafd aan eten en diëten

Doordat het diëten vaak een verhaal is van eindeloze herhaling levert het steeds een tijdelijke  gelukservaring op. Het is als de roes van de verslaafde: zolang  je het middel gebruikt werkt het. Kick je af dan is het de  hel.

Ben je een chronische diëter dan is het zinvol om uit te zoeken waarom en wanneer je eet. Vaak is er een onderliggende problematiek en wordt eten gebruikt om de problemen niet te moeten zien. Niet zelden ligt een negatief zelfbeeld of een gevoel van ongelukkig zijn aan de basis van de wens om gewicht te verliezen. Op dieet gaan, lijkt dan het middel om de oorzaak van het overgewicht aan te pakken.

Paradoxaal genoeg versterkt diëten net de oorzaak van het negatief zelfbeeld. Vaak zie ik dat mensen op dieet willen omdat ze ongelukkig zijn met hun gewicht of lichaamsbouw. Bij veel van hen ontstond dit extra gewicht net omdat ze de controle over hun eten kwijtgeraakt zijn door jaren van diëten.

Dieetgedrag gaat immers vaak hand in hand met emo-eten en ongecontroleerd eten. Het beloningscentrum in onze hersenen wordt geactiveerd door te eten. Heb je een slecht gevoel en voel je je beter door te eten? De kans bestaat dat je dat in de toekomst opnieuw doet. Op den duur raak je verslaafd aan de combinatie van een probleem oplossen met het goed gevoel dat ontstaat van eten. Dit beloningssysteem staat het gevoel van echte honger in de weg  waardoor het moeilijker kan zijn om tijdig te stoppen met eten. Dit kan uiteindelijk een negatieve invloed hebben op het lichaamsgewicht.

Emo-eten

In werkelijkheid hebben veel mensen overgewicht omdat ze ongelukkig zijn en daardoor te veel gaan eten of emo-eten. Ze eten dan niet omdat ze honger hebben, maar omdat ze zich niet goed in hun vel voelen. 

Emo-eten bestaat meestal uit vetrijke en suikerrijke producten. Als je je verdrietig, boos of gestrest voelt, grijp je meestal naar een zak chips of een pak chocolade en niet naar een pak appels.

Als je last hebt van emo-eten dan is een dieet geen blijvende oplossing. Zolang je niet weet waarom je eet, blijf je vastzitten in eindeloze reeksen van nieuwe diëten.

Pas als je onderzoekt waarom je eet, kan je een einde maken aan de vicieuze cirkel van diëten.

Vaak is het gemakkelijker om vast te houden aan de illusie van controle om op die manier andere problemen in de koelkast te parkeren.

In de volgende blog gaan we dieper in op de controlemechanismen tijdens een dieet.

 
chips bij emo eten

Wil jij ook uit de vicieuze cirkel van gewicht en geluk?

Ja! Ik wil graag professionele begeleiding door een gespecialiseerde diëtiste!

Leg vandaag je afspraak vast in mijn online agenda.

Heb je bijkomende vragen?

Stuur me je vraag door via het contactformulier.

 

De overige delen in deze reeks

  • Gewicht en geluk
    Een dieet niet helpt om blijvend gewichtsverlies te bekomen. Een brand blus je immers niet met olie!
  • De illusie van controle tijdens een dieet
    Wie heeft tijdens een dieet echt de touwtjes in handen?
  • Honger en dieet
    Een stabiel lichaamsgewicht krijg je door te luisteren naar je hongersignalen.
  • Het jojo-effect: hoe een dieet zorgt voor meer gewicht
    Een dieet heeft vaak een omgekeerd effect: je valt enkele kilo’s af maar deze kilo’s komen er meestal meteen weer bij. Hoe komt dit?
  • De dieetcyclus: de 4 fasen van een dieet
    “Moetivatie” is de oorzaak van de vicieuze cirkel van eten, belooneten, overeten en diëten.
  • Gevolgen van minder koolhydraten eten tijdens een dieet
    Hoe kan een schema weten hoeveel eten jij nodig hebt? Neem zelf de touwtjes in handen!
  • Theorie en praktijk van eten
    De meeste dieetschema’s zijn louter gebaseerd op theorie, maar werken in de praktijk niet.
  • Dieetschema’s en de weegschaal: een duivelse combinatie
    Je weegschaal kan ervoor zorgen dat je vast blijft zitten in de dieetcyclus.
  • Humeur en de weegschaal
    Start jij je dag met de weegschaal? Welke impact heeft dat op jou en je humeur?
  • Vervang de weegschaal door de gelukschaal
    Wil jij lekker in je vel zitten, installeer dan een gelukschaal. Vervang de cijfers van je weegschaal door vriendelijke gedachten: zoals blij zijn, je goed in je vel voelen, je gelukkig voelen.
  • Eten zonder zorgen: hoe pak je het aan?
    Wil je eten zonder zorgen dan focus je op een gezonde levensstijl. Als diëtiste coach ik je tijdens een persoonlijke begeleiding met motiverende eetsessies.
 

1 gedachte over “Gewicht en geluk”

  1. Pingback: Nooit meer op dieet – Maak van de weegschaal je gelukschaal - Dietiste Hilde

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *