Stap 7: eet 1 keer per week vette vis

Stap 7: eet 1 keer per week vette vis

Waarom vis eten?

Vis is rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen zoals ijzer, zink, jodium en selenium.

Kies je voor witte vis (vb. kabeljauw, tong of pladijs) dan eet je een calorie-arm product. Vette vis zoals zalm, haring of makreel bevatten vet en zijn dus calorierijker, maar dat is geen reden om deze vis niet te eten. Vette vissen bevatten immers de onmisbare omega 3-vetzuren. Deze vetzuren zijn essentieel. Dit wil zeggen dat ons lichaam ze niet zelf kan maken.

De omega 3-vetzuren hebben een gunstige invloed op onze gezondheid. Ze beschermen ons tegen hart- en vaatziekten. Bij kinderen bevordert omega 3 de ontwikkeling van de hersenen en het zicht.

Hoeveel keer per week vis op het menu?

De Hoge Gezondheidsraad adviseert om één tot twee keer per week vis, schaal- of schelpdieren te eten.

Schaal- en schelpdieren zoals krab, garnalen, mossels en oesters zijn geen vissen. Toch zijn ze qua voedingswaarde vergelijkbaar met de witte vissoorten. Varieer dus gerust met deze soorten.

Vis is duur

Verse vis is vaak duurder dan vlees. Toch zijn er manieren om voordelig vis te eten:

  • Koop seizoensvis opgevist door onze eigen vissers. Voor groenten en fruit bestaat er een seizoenkalender. Dit wil zeggen dat groenten en fruit in het seizoen voordeliger zijn. Ook verse vis heeft zo een seizoenskalender.
  • In periodes van grote aanvoer is vis natuurlijk voordeliger! Bovendien heeft seizoensvis altijd een betere smaak. Bij sommige soorten is dit smaakverschil zeer opvallend. Denken we maar aan skrei. Skrei is de benaming voor kabeljauw gevangen in de periode tussen januari en maart. Deze kabeljauw heeft veel kilometers afgelegd en daarbij een grote hoeveelheid voedsel verorberd waardoor hij een echte smaakbom is.
  • De prijs voor verse vis stijgt traditioneel vanaf de maand november. Dat heeft te maken met de feestdagen. In die periodes is het vaak goedkoper om diepgevroren vis te kopen.
  • Vis in de diepvries is goedkoper omdat die wordt opgevist op het moment dat hij zijn ideale rijpheid, grootte en smaak heeft. Op dat moment is het aanbod het grootst en de prijs het laagst.
  • Diepgevroren vis is van even goede kwaliteit als verse vis. Na de vangst wordt de vis zeer snel ingevroren. Vaak gebeurt dit invriezen reeds op zee. Door dit proces blijft de voedings­waarde van de vis optimaal behouden.
    Een bijkomend voordeel is dat je diepvriesvis na aankoop langer kan bewaren. Verse vis bewaar je uiteraard in de koelkast. Hou er rekening mee dat je verse vis, schaal- en schelpdieren maar maximum 1 à 2 dagen in je koelkast kan bewaren.
  • Kies ook eens vis in blik zoals sardines, tonijn of makreel. Ook lekker als broodbeleg. Bovendien is dit soort vis handig om mee te nemen op verplaatsing. Door de verpakking in blik loop je immers geen risico op bedorven vis!
  • Ga met je frigobox een dagje naar zee! Koop aan het eind van je dagje kust eens vis in de buurt van de vismijn. De meeste winkeliers geven je graag extra ijs om de vis naar huis te vervoeren. Thuis kan je de vis dan in porties invriezen.

Lukt het je niet altijd om vis te eten? Ben je op zoek naar recepten? Je diëtist helpt je met tips en ticks!